به گزارش ایسنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد، با اشاره به اجلاس‌های پیش از این اظهار کرد: در اجلاس باکو و تهران بر مسائلی تاکید کردیم که آنها را دنبال خواهیم کرد و مساله اول در این زمینه ترانزیت میان این سه کشور و نیز میان اروپا و آسیاست که در واقع به دنبال این هستیم که دو قاره اروپا و آسیا را از مسیر ترانزیت شمال به جنوب به یکدیگر متصل کنیم و در واقع ما به دنبال این هستیم که بندرعباس را به بندر هلسینکی متصل کنیم.

وی افزود: مسیر ترانزیت ما از میان آذربایجان و روسیه و نیز اروپای شمالی و شرقی به اروپای مرکزی متصل می‌شود و نیز ما به دنبال این هستیم که روابط دریایی و جغرافیایی خود را گسترش دهیم.

روحانی با بیان اینکه دریای خزر را به عنوان دریای صلح می‌شناسیم، اظهار کرد: سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان با دریای خزر ساحل مشترک دارند که ما به دنبال این هستیم که از این دریا به عنوان دریای صلح برای کشورهای منطقه و دریای توسعه برای توسعه کشورهای ساحلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما قدم مهمی برای اتصال به اوراسیا برداشته‌ایم که قدم مهمی برای ارتباط بین ایران و اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه مسیر سبز گمرکی و استاندارد واحدهای گمرکی را بین سه کشور دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در مسیر روابط بانکی و استفاده از پول ملی در این اجلاس تاکید شد که ایران، آذربایجان و روسیه در روابط دوجانبه یا سه‌جانبه خود از پول ملی استفاده کنند. در زمینه انرژی نیز زمینه خوبی برای همکاری وجود دارد. سه کشور دارای منابع نفت و گاز بوده و موقعیت جغرافیایی ممتازی دارند. همکاری فناورانه، همکاری برای تولید و استخراج نفت و گاز و سرمایه‌گذاری مشترک در انرژی برای سه کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه ایران، آذربایجان و روسیه هر سه کشور ساحل دریای خزر هستند، ادامه داد: هر سه کشور دنبال رعایت همه مقررات دریای خزر از جمله رژیم حقوقی این دریا هستند و ما دنبال این هستیم که این مقررات و از جمله رژیم حقوقی را به نتیجه نهایی برسانیم.

روحانی همچنین اظهار کرد: آقای پوتین پیشنهاد کرده که اجلاس بعدی در روسیه باشد و ایران و آذربایجان نیز این پیشنهاد را قبول کرده‌اند و ما پیشاپیش از برگزاری این نشست در روسیه استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه در این اجلاس درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شد، تاکید کرد: روابط نزدیک سه کشور می‌تواند موجب ایجاد ثبات ، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه شده و این روابط می‌تواند بسیار موثر باشد. همکاری ایران و روسیه نیز برای مقابله با تروریسم در سوریه و همچنین همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد ثبات در سوریه قابل اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: هر سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه بر همکاری منطقه‌ای برای ایجاد ثبات و امنیت، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و جرایم سازمان یافته تاکید دارند. اراده هر سه کشور همکاری بیشتر و حسن همجواری بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای تامین منافع این سه کشور است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.