خبرگزاری آلمان نوشت: «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، اعلام کرد در حال رایزنی با حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ است؛ اما اگر حتی این مذاکرات به نتیجه نرسد، او قصد ندارد یک بار دیگر انتخابات پارلمانی را در کشور تکرار کند.

پس از آنکه حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی آلمان به پیروزی کم رنگی رسید، مذاکراتی را برای ائتلاف با دو حزب دموکرات‌های آزاد و سبز‌ها آغاز کرد؛ اما این مذاکرات شکست خورد و او نتوانست ائتلاف «جامائیکا» را تشکیل دهد.

در این شرایط مرکل مجبور شد برای فرار از تشکیل دولت اقلیت، با حزب سوسیال دموکرات وارد مذاکره شود تا بلکه بتواند همانند سال‌های گذشته، با آن‌ها ائتلاف بزرگ را تشکیل دهد. اما مرکل دیگر تمایل چندانی به ادامه ائتلاف با سوسیال دموکرات ندارد و اعلام کرد حتی اگر این مذاکرات نیز بی نتیجه خاتمه یابد، تن دادن به انتخابات مجدد در دستور کار او قرار ندارد.

مرکل در این باره گفت: مردم یک بار رای هایشان را داده اند و قطعا نمی‌خواهم اگر خودم به نتیجه نرسیدم، مردم را مجبور کنم بار دیگر پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

مرکل پس از شکست مذاکرات ائتلاف با دموکرات‌های آزاد و سبز‌ها گفته بود از تکرار انتخابات پارلمانی آلمان حمایت می‌کند و به عقیده وی تشکیل ندادن دولت بهتر از استقرار یک دولت بد است. اما ظاهرا از تصمیم خود منصرف شده است.

«فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس جمهور آلمان، نیز تکرار انتخابات را موجب تضعیف سیاسی این کشور قلمداد کرده و به همین منظور پنجشنبه با رهبران دو حزب سوسیال دموکرات و سوسیال مسیحی درباره ائتلاف با دولت آینده رایزنی کرده بود.

مرکل از ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بوده است. او در سال ۲۰۱۶ و برای دهمین سال به عنوان قدرتمندترین زن جهان از سوی مجله فوربز برگزیده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.