رسانه های مخالفان دوشنبه شب اعلام کردند که جبهه النصره، ابوالقاسم الاردنی(معاون سابق ابومصعب الزرقاوی)، سامی العریدی(مفتی سابق جبهه النصره)، ابوهمام السوری(فرمانده نظامی سابق جبهه النصره) و ابوجلبیب الاردنی از فرماندهان برجسته پیشین جبهه النصره را بازداشت کرده است.

این رسانه ها افزودند: ابومحمد الجولانی فرمانده کل تحریرالشام(جبهه النصره) از بازداشت شدگان دعوت کرده بود درجلسه ای برای حل و فصل اختلاف ها با جبهه النصره شرکت کنند و این افراد پس از شرکت در جلسه با الجولانی از دسترس خارج شدند.

نخستین بار موسسه &#۳۹;المنهاج&#۳۹; وابسته به العریدی خبر بازداشت این افراد از سوی جبهه النصره را اعلام کرد.

جبهه النصره در اواخر سال ۲۰۱۱ با نام &#۳۹;جبهه النصره لاهل الشام&#۳۹; در جریان بحران سوریه تشکیل شد و نیروهای اولیه آن را سوری هایی تشکیل می دادند که در افغانستان، عراق و چچن جنگیده بودند.

این گروه که شاخه سازمان القاعده در سوریه به شمار می رود، در تاریخ ۲۴ژانویه ۲۰۱۲ (۴ بهمن ۹۰) در نخستین بیانیه خود خواستار مبارزه مسلحانه با نظام سوریه شد.

در تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۳ (۹ خرداد ۹۲) درلیست گروه های تروریستی سازمان ملل متحد قرار گرفت و در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۶ (۷ مرداد ۹۵) برای نجات از حملات احتمالی و به توصیه برخی کشورها با تغییر نام خود به &#۳۹;جبهه فتح الشام&#۳۹; از سازمان القاعده اعلام جدایی کرد.

جبهه فتح الشام (جبهه النصره) در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۷ (۹ بهمن ۹۵) به همراه گروه های تروریستی نورالدین الزنکی، جیش السنه، جبهه النصار الدین و لواء الحق ائتلاف تروریستی به نام &#۳۹;هیات تحریرالشام&#۳۹; تشکیل دادند و در روزهای پس از آن ده ها گروه بزرگ و کوچک به آن پیوستند.

فرماندهی کل تحریرالشام به هاشم الشیخ معروف به ابوجابر و فرماندهی نظامی آن به ابو محمد جولانی فرمانده جبهه النصره سپرده شد ولی جبهه النصره(جبهه فتح الشام) همچنان به تک روی در این ائتلاف ادامه داد و باعث نارضایتی دیگر گروه ها شد.

در روزهای ابتدایی تشکیل ائتلاف تروریستی تحریرالشام، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این ادغام یک اقدام صوری است و جبهه النصره به تلاش های یکجانبه برای تسلط بر شمال غرب سوریه و تشکیل یک امارت به اصطلاح اسلامی در این منطقه ادامه می دهد.

اوایل مهرماه ۹۶ گروه تروریستی تحریرالشام در بیانیه ای اعلام کرد که هاشم الشیخ(ابوجابر) از سمت خود کناره گیری کرده و شورای تحریرالشام ابومحمد الجولانی را به عنوان فرمانده کل این گروه انتخاب کرده است.

ابوفتح الفرغلی از مسئولان و عضو شورای شرعی تحریرالشام نیز اعلام کرد که پس از مشورت های دو روزه، شورای شرعی و شورای مرکزی تحریرالشام با اکثریت آراء، الجولانی به عنوان فرمانده کل این گروه تعیین شد.

به این ترتیب ابومحمد الجولانی که پیش ازاین معاون فرمانده کل هیات تحریرالشام و فرمانده نظامی آن بود با کودتایی نرم فرماندهی کل تحریرالشام را به دست گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.