به گزارش رویترز، دیوان عالی آمریکا روز چهارم دسامبر استدلال های شفاهی چند شهروند امریکایی را که در حمله سال ۱۹۹۷ حماس در بیت المقدس آسیب دیده بودند را مورد استماع قرار داد.

هرچند یک دادگاه آمریکایی با قربانیان در این باره هم نظر بوده که ایران از حماس حمایت کرده و در این زمینه ایران را به پرداخت 71.5 میلیون دلار خسارت محکوم کرده است، اما یک دادگاه فرجام خواهی آمریکا سال گذشته با صدور حکمی طرف ایران را گرفت و اعلام کرد که اشیای عتیقه ایرانی را نمی توان برای تامین حکم خسارت صادر شده توقیف کرد.

انتظار می رود دیوان عالی آمریکا حکم خود در این زمینه را تا پایان ماه ژوئن صادر کند.

ایران یکی از چند کشوری است که بر اساس رای دادگاه های داخلی آمریکا محکوم به پرداخت خسارت به قربانیان حملات تروریستی شده است. بر اساس مقررات حقوق بین الملل، اجرای احکام صادر شده از سوی دادگاه های داخلی کشورها علیه دولت های خارجی با منع قانونی مواجه است و دولت ها از احکام دادگاه های داخلی مصون هستند.

در جریان جلسه استماع دیوان عالی آمریکا، چند قاضی دادگاه این سوال را مطرح کردند که آیا می توان دارایی های فرهنگی نظیر اشیاء عتیقه را مورد توقیف قرار داد یا نه.

زاچاری تریپ، وکیل وزارت دادگستری آمریکا در این جلسه به قضات گفت که اگر کنگره آمریکا می خواست اجازه توقیف «اشیاء دارای اهمیت فرهنگی و تاریخی» را صادر کند، به صورت صریح این مجوز را در متون قانونی بیان می کرد، در حالی که چنین مجوزی صادر نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.