رحمانی فضلی در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی، گفت: حقوق مردم منبعث از اسلام، قرآن و حقوق اساسی است. در این خصوص بی‌شک مدیون اهداف راهبردی رییس‌جمهور هستیم. امیدواریم با مطالبه‌گری مردم و افکار عمومی اقدامات موثری در این زمینه انجام شود. وزارت کشور در حوزه سیاسی، اجتماعی، امنیتی و انتظامی مسئولیت زیادی را در حوزه منشور حقوق شهروندی داشته است. درست است که یک سال از رونمایی این منشور می‌گذرد، اما رییس‌جمهور محترم از روز اول از من خواستند مر قوانین در وزارت کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: سعی شده در حوزه داخلی و ارتباط مردم که بالاترین سطح ارتباط است پاسخ درخوری را تنظیم کنیم. ۲۰ درصد شاغلین در سمت‌های سرپرستی و مدیریت -حدود ۲۱۷ نفر- زن هستند. همچنین رشد ۱۴۴ درصدی دهیاران که تعداد آنها را به دو هزار و ۱۶۷ نفر رسانده است که سمت‌هایی مانند فرماندار، معاون فرماندار، دهیار و ... را به خود اختصاص می‌دهند، از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.

وزیر کشور گفت: در حوزه حقوق شهروندی، شورای تامین اقداماتی انجام داده است. ۱۴ درصد کاهش جعل اسناد و مدارک را داشته‌ایم و همچنین کاهش ۴۰ درصدی جرایم از دیگر اقدامات موثر این وزارتخانه بوده است. همچنین در حوزه حق تعیین سرنوشت با توجه به اینکه چهار انتخابات در دو مقطع انجام شد و با توجه به بالاترین میزان مشارکت آن را اجرا کردیم و برای اولین بار ۱۴۰ شهر به صورت الکترونیکی انتخابات را پشت سر گذاشتند. همچنین افزایش مشارکت، امنیت و قانون‌مندی برای حسن اداره امور صورت گرفت و به ۹۳ هزار نامه در راستای انتخابات پاسخ دادیم.

رحمانی فضلی افزود: ستاد تکریم مردم تشکیل شده است و همچنین بر اساس گزارش‌های واصله، سامانه پیگیری در ریاست‌جمهوری به ۹۵ درصد از مراجعین پاسخگو بوده است. اجرای طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع از اقدامات موثر این وزارتخانه محسوب می‌شود و همچنین در حوزه حریم خصوصی اقداماتی مانند دستورالعمل چگونگی نصب دوربین در فضاها تهیه شده است. در راستای حق تشکل، تجمع و راهپیمایی نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی گفت: در راستای برنامه‌های این وزارتخانه ۵۵ مورد تاسیس و صدور پروانه احزاب و ۱۳۰ مورد کنگره سراسری اجرایی وجود داشته است. همچنین برای تجمعات فقط برای نمونه به مناسبت ۱۶ آذر، هزار مورد جلسات دانشجویی تشکیل شد که در قالب مناظره و پرسش و پاسخ بدون کنسل شدن برنامه انجام گرفت. برای سمن‌ها لایحه نوشتیم، پیش از این دولت سمن‌ها بیش از چهار سال در نوبت صدور مجوز بودند، همچنین به نسبت گذشته تعداد این سمن‌ها به سه برابر رسیده است و در حال حاضر بیش از چهار هزار سمن در حوزه آموزش فعال هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی تامین نظم در اجرای مراسم راهپیمایی‌های قانونی از دیگر اقدامات موثر این وزارتخانه است، گفت: حق رفاه و تامین اجتماعی برای اولین بار موضوع آسیب‌های اجتماعی را به صورت شایسته مطرح کرده است. پنج جلسه توسط مقام معظم رهبری در این راستا تشکیل شده و به سرعت به سمت اصلاح امور رفته‌ایم. دسترسی به حق مشارکت فرهنگی در جهت حمایت از اقوام، اقلیت‌ها و مذاهب صورت گرفته است و در این زمینه بیشترین سطح ارتباطات را داشتیم. در حوزه تشکل‌ها نیز ۲۸ تشکل در حوزه زرتشتیان، ۱۶ تشکل در حوزه ارامنه، ۱۰ تشکل برای کلیمیان تشکیل شده است.

رحمانی فضلی تدریس زبان ترکی، کردی و ترکمنی را از دیگر اقدامات موثر دانست و گفت: توزیع امکانات و منابع، همچنین تامین اقدامات مناسب و در اختیار قرار دادن بیشترین منابع برای روستاها از سال ۸۲ تاکنون میزان قابل توجهی است. برای نمونه هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تنها توسط دولت تدبیر و امید به روستاییان کمک شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.