محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه-۲۹ آذر۹۶) هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و اتخاذ استراتژی هایی درباره منطقه خاورمیانه و برجام از سوی او اظهار کرد: از نظر من در استراتژی هایی که دو روز قبل ترامپ اعلام کرد هیچ مطلب جدیدی وجود ندارد. دنیا نیز هیچ عکس العملی نسبت به این اظهارات از خود نشان نداد.

وی افزود: به طور طبیعی قطعا در صورتی که در اظهارات اخیر ترامپ و بیانات استراتژی های او موضوع جدیدی وجود داشت، منطقه خاورمیانه که بحران‌های بین‌المللی زیادی در آن وجود دارد نسبت به آن از خود عکس العملی نشان می داد وتحلیل‌هایی در این مورد مطرح می شد اما مشاهده کردیم که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون شرایط برجام در آمریکا به دو ماه قبل بازگشته است، خاطر نشان کرد: دو ماه پیش ترامپ طرح بررسی پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارجاع کرد و تبلیغات بسیاری در این زمینه انجام داد. متاسفانه در داخل ایران نیز برخی افراد و رسانه‌های نیز خیلی دلخوش کرده بودند و در این زمینه آنها نیز تبلیغاتی را انجام دادند اما چند روز پیش دو ماه مهلت کنگره تمام شد و هیچ اتفاقی نیز نیفتاد و امروز شرایط به دو ماه قبل بازگشته است. این بدان معنا است که رئیس جمهور آمریکا و هر رئیس جمهور دیگری می تواند از تصمیمات قبلی خود عقب نشینی کند.

واعظی با تاکید بر اینکه برجام قطعا می‌ماند، گفت: امروز شرایط به گونه‌ای شده که برجام باعث ایجاد وحدتی میان امضاکنندگان آن و حتی کسانی که از امضا کنندگان برجام نیستند، ایجاد شده است. برجام چارچوبی میان ایران، اتحادیه اروپا وکشورهای بزرگی که در سازمان ملل حق وتو دارند است و این انتخاب رئیس جمهوری آمریکا است که آیا می خواهد در عرصه بین‌المللی به امضاها و تعهداتی که می دهد وفادار بماند یا اینکه می خواهد آمریکا را کشوری متزلزل نشان دهد.

وی افزود: زمانی که دنیا مشاهده می کند یک رئیس جمهور امروز قراردادی را امضا میکندو رئیس جمهور دیگر آن را لغو می کند موجب بی اعتنایی آمریکا می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: ایران در حال حاضر در حال همکاری با دنیا، کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه است و فکر می‌کنم که این مسیر ادامه خواهد یافت.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال برکناری رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: امروز اتفاقاتی برخلاف سیاست‌های دولت و تصمیمات رئیس جمهوری افتاده و قیمت ارز از حدی بالا رفته است. به همین دلیل نیز آقای سیف هم از سوی جامعه و هم از سمت بخش‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته‌اند تا قیمت ارز را تعدیل کنند. در این شرایط به یکباره خبری بی‌پایه و اساس مبنی بر برکناری آقای سیف مطرح شده که ما بارها نادرستی آن را اعلام کردیم اما متاسفانه برخی مجدداً به آن دامن می زنند.

وی تصریح کرد: سیف به کار خود ادامه می دهد و رئیس جمهور و هیچ جای دیگری تصمیمی برای جابجایی او اتخاذ نکرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره وضعیت آلودگی هوا و اقدامات دولت در این زمینه گفت: در جلسه امروز یکی از موضوعات اصلی بحث آلودگی هوا بود. در این جلسه تکالیفی  از سوی رئیس جمهوری برای سازمان محیط زیست تعیین شد و ایشان اعلام کردند که از تصمیماتی که در شورای مربوطه به مدیریت رئیس سازمان محیط زیست در این زمینه اتخاذ می شود ، پشتیبانی و حمایت خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به مسئله حمل و نقل جهت کاهش آلودگی توجه شود، خاطر نشان کرد: کسی با اصل این موضوع مخالف نیست اما با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ به اشتغال جوانان تاکید بسیاری شده، این موضوع در اولویت قرار گرفته است. البته موضوع محیط زیست نیز یکی از موضوعات مورد توجه دولت است اما با توجه به اینکه رئیس جمهوری در رقابت‌های انتخاباتی درباره ایجاد شغل وعده‌هایی داده است، امروز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت مطرح است.

واعظی در عین حال گفت: همانطور که رئیس جمهوری اعلام کرده، دولت تابع نظر اکثریت مردم است و اگر آنها در رابطه با بودجه که امروز در اتاق شیشه‌ای قرار گرفته نظری دارند، سازمان برنامه موظف به دریافت آن نظرات و بررسی آنها است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درپاسخ به پرسشی درباره میزان توجه به طرح تحول سلامت در لایحه بودجه سال ۹۷ با بیان اینکه در بودجه سال آینده بخش قابل توجهی به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا کرده است، اظهار کرد: رئیس جمهور دستورالعملی به وزیر بهداشت ابلاغ کرده‌اند که ایشان در این زمینه مقداری صرفه‌جویی آنهم به گونه‌ای که آسیبی به اقشار آسیب پذیر و نیازمندان نرسد، لحاظ کنند.

وی درباره کسری بودجه طرح تحول سلامت گفت: در این طرح براساس آمار مراجعات مردم به پزشک و آزمایشگاه ها پیش بینی هایی انجام شده بود اما با اجرای آن تعداد مراجعات به پزشکان و آزمایشگاه به طور قابل توجهی افزایش یافت و از طرف مقابل نیز پرداختی‌ها با کاهش قابل توجهی مواجه شد و شرایط به گونه‌ای رخ دادکه به هیچ وجه متناسب و قابل مقایسه با شرایط روز اول اجرای این طرح نیست و باید مقداری ساماندهی شود تا دولت تعهدات خود را به طور کامل اجرایی نماید.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری و برخی واکنش‌ها در این زمینه مبنی بر اینکه تحقق بخشهایی از این اظهارات امکانپذیر نیست، خاطر نشان کرد: حقوق شهروندی حقی است که مردم دارند و دولت تصمیم به اجرای آن را برعهده گرفته است. من قبول دارم تا زمانی که حقوق شهروندی در کشور و تمام دستگاه‌ها تبدیل به فرهنگ نشود، به طور کامل اجرا نشده است.

وی در پایان گفت: دولت در اجرای حقوق شهروندی مصمم است و تلاش می کند که با کمک مردم این موضوع تحقق یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.