محمد تقی نظرپور با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۷ هزار مدرسه با ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این میزان مدرسه ۶۴ میلیون متر مربع زیربنا دارد.

وی از تحصیل حدود ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس کشور خبر داد و گفت: تا پایان برنامه ششم تعداد این دانش آموزان به ۱۴ و نیم میلیون نفر می‌رسد و لازم است که امکانات آموزشی لازم برای این تعداد دانش آموز فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، مهرماه امسال ۵۴۰۰ کلاس درس در کشور به بهره برداری رسید که حدود ۵۰ درصد این پروژه‌ها توسط خیران و یا با مشارکت خیران و دولت ساخته شده است.

نظرپور به افزایش مشارکت خیران در مدرسه سازی اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ میزان ۲۰ درصد از مدارس کشور و از سال ۹۲ تا ۹۵ میزان ۳۶ درصد از مدارس توسط خیران ساخته شده و این روند با افزایش بسیار قابل توجهی در امسال به ۵۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مدارس به ازای هر دانش آموز پنج و ۱۶ صدم است در حالی که سرانه استاندارد فضای مدارس معادل هشت و ۳۹ صدم متر مربع است و ما الان از این میزان عقب هستیم به علاوه اینکه در ۱۲ استان سرانه پایین‌تر از حد میانگین فعلی کشور هم هست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور این ۱۲ استان را شامل البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، قم، گلستان، گیلان، خوزستان، کرمان، لرستان و خراسان شمالی دانست.

نظرپور با تاکید بر اینکه حدود ۳۰ درصد از مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی یا تخریب و بازسازی است ادامه داد: برای بازسازی مدارس فرسوده در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان، برای مقاوم سازی پنج هزار میلیارد تومان و برای استاندارد سازی وسایل مدارس ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نظرپور به کمبود ۳۷ میلیون متر مربعی مدارس در کشور برای رسیدن به سرانه استاندارد اشاره کرد و گفت: برای این منظور هم نیاز به ۴۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.