«حسین انصاری راد» نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی معتقد است این فشار‌ها از سمت مجلس، عکس‌العملی به فشار‌های افکار عمومی است. 

 

 او معتقد است برخی نمایندگان تندرو در این جریان خواسته جریان فکری خود را دنبال می‌کنند اما در نهایت مجلس و دولت بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر به تفاهم خواهند رسید.

 

 

دلیل فشار‌های اخیر مجلس بر دولت چیست؟

 

تصور می‌کنم این فشار‌ها تا حدی ناشی از فشارهای بیرونی است. فشار افکار عمومی بر دولت در این دوره تشدید شده است و انعکاس این انتقادها در فضای مجازی بسیار تهدید‌کننده و بعضا خارج از موازین عادی است. همانطور که آقای خاتمی نیز گفتند، گویا دسیسه‌ای در کار است تا دولت را ضعیف جلوه داده و مردم را از حضور در انتخابات بعدی مایوس کنند. دلیل این فشار از سمت مجلس، فشار مردم و افکار عمومی است. این فشار سبب شده است نمایندگان در برابر این وضعیت عکس العمل نشان دهند. اما حقیقت مساله این است که دولت در برابر موانع داخلی و خارجی قرار گرفته است. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا موجب تغییر موضع این کشور نسبت به برجام شد، همین امر سبب شد که دستاوردهای این قرارداد بزرگ نمود پیدا نکند. این درحالی است که نباید وضعیت قبل از برجام را فراموش کنیم زیرا اگر آن شرایط ادامه می‌یافت معلوم نبود کشور در چه وضعیتی قرار می‌گرفت.

 

به فشار افکار عمومی اشاره کردید؛ به نظر شما علت افزایش این فشارها چیست؟

 

مردم یک سری نگرانی و مشکلات غیر قابل انکار دارند. بیکاری و رکود تنها بخشی از این مشکلات است. رسانه‌ها و بوق‌های علیه دولت از این مشکلات در راستای تخریب دولت استفاده می‌کنند. دولت باید قبل از اینکه این بوق‌ها به کار افتد، مشکلات را به صورت صریح و شفاف با مردم درمیان بگذارد. دولت روحانی کشوری را تحویل گرفت که پایه‌های اقتصادی آن نابود شده بود و روحانی در جهت ترمیم آن پایه‌ها قدم برداشت. همه می‌دانند جناح راست با دولت احمدی‌نژاد چه بلایی بر سر کشور آورد.

 

منظورتان از فشار بیرونی بر دولت یک جریان هدفمند است؟

 

فشار‌هایی در فضای مجازی مطرح است که دولت دوازدهم را دولتی ورشکسته معرفی می‌کند. عده‌ای مغرضانه یا از روی ناآگاهی با آن همراهی می‌کنند. این هدف از سوی جریانی خاص پشتیبانی می‌شود و مردم باید به هوش باشند در دام این جریان‌سازی‌ها قرار نگیرند. هدف جناح رقیب تخریب دولت و مایوس کردن جامعه از دولت حسن روحانی است.

 

اغلب تحلیلگران معتقد هستند که چاره دولت این است که مشکلات را به صورت شفاف با مردم درمیان گذارد. به نظر شما چرا رییس‌جمهوری تعارف‌های سیاسی را کنار نمی‌گذارد؟

 

مشکلات مشخص است و روحانی هم منکر اشکالات نیست. اگر من مسوول بودم موضوعی را ناگفته برای مردم نمی‌گذاشتم و هرگز اجازه نمی‌دادم فکر مردم دچار تشویش شود. از طرف دیگر توفان تبلیغاتی علیه دولت وجود دارد که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. برخی مشکلاتی دارند که باید به آنها رسیدگی شود. این نقد‌ها باید به صورتی بیان شود که افراد بی‌غرض قانع شده و امید خود را حفظ کنند. شرایط خاصی بر کشور حاکم است و اقتضائاتی وجود دارد. روحانی نیز این موضوعات را در نظر می‌گیرد.

 

شما با توجه به اینکه تجربه نمایندگی را دارید از تعاملات دولت و مجلس مطلع هستید. آیا نمایندگان مجلس از مشکلات دولت باخبر نیستند؟ اگر مطلع هستند چرا باز هم به دولت فشار می‌آورند؟

 

دوره ششم یکی از آزاد‌ترین دوره‌های مجلس بود که نمایندگان صراحتا مشکلات را پشت تریبون مطرح می‌کردند و اسناد این ادعا موجود است. بنابر گفته محمود صادقی در مجلس، نمایندگان با شرایط خاصی به این دوره از مجلس راه پیدا کرده‌اند و شرایط رقابتی وجود نداشته است. عده‌ای نماینده تندرو در مجلس حضور دارند که با دولت مخالف هستند به همین دلیل است که قصد همراهی با دولت برای رفع مشکلات کشور را ندارند. نمایندگان تحت تاثیر افکار عمومی و فشار از جانب حوزه انتخابیه خود نیز هستند. نمایندگان باید به خواسته‌های حوزه انتخابیه خود توجه کنند زیرا انتخابات دور بعدی نیز نزدیک است و برخی از افراد ملاحظه آینده را دارند. همچنین هر نماینده افکار جریان خود را پیگیری می‌کند و با توجه به خواسته‌های جریان فکری خود در خانه ملت عمل می‌کند. هرچند در این مجلس نیز نمایندگانی هستند که کار درست را انجام داده و وظیفه خود را فدای مصلحت‌اندیشی و آینده نگری‌های خاص در مجلس نمی‌کنند.

 

فرجام این فشار‌های مجلس بر دولت چه خواهد بود؟

 

معتقدم که مجلس و دولت با یکدیگر به تفاهم می‌رسند. مجلس دارای شخصیت‌های کشوری و ملی است و من تصور می‌کنم این شخصیت‌ها لنگر کشتی نمایندگان هستند و در نهایت با دولت که دولتی مصلحت‌اندیش است، تعامل خواهند کرد. مجلس و دولت برای خدمت به مردم باید تفاهم کنند زیرا هر دو قوه ملتزم به حفظ نظام و منافع نظام هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.