پس چرا نگران می‌شویم یا چرا اعتراضات با افراد محدود و موضوعات خاص به‌سرعت تبدیل به اعتراضات گسترده با موضوعات عام و کلی می‌شود؟ 

پاسخ این است که اعتراضات مثل زلزله است. اگر انرژی داخل زمین این امکان را داشته باشد که همواره تخلیه شود و مثلا زلزله‌هایی بیاید که با قدرت حتی تا ٤ریشتر اندکی ترس ایجاد می‌کند، در نهایت خساراتی بر جا نمی‌گذارد. 

بنابراین وجود راه‌هایی برای تخلیه انرژی زمین و پاسخ مثبت دادن به آنها، می‌تواند مانع از شکل‌گیری انرژی‌های متراکم و وقوع زلزله‌های قوی شود. همان‌طور که زلزله ٥ریشتری جنوب‌غرب تهران همه را نگران کرد ولی خسارت خاصی ایجاد نکرد، اعتراضات اخیر نیز می‌تواند همین نقش را ایفا کند و همه را به صرافت طبع بیندازد که چه رفتاری را در جهت اصلاح امور انجام دهند، بنابراین اگر اعتراضات مردم امری معمول و عادی باشد، چند نتیجه خوب دارد. نخست این‌که اعتراضات به معنای بروز آن چیزی است که درون مردم وجود دارد و آنچه از نارضایتی درون مردم است، معمولا از امور عادی و حتی جزیی شروع می‌شود و اگر بروز پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد، همیشه اعتراضات در همین حد کوچک مثلا ٣ یا ٤ ریشتر خواهد بود، ولی هنگامی که امکان بروز اعتراضات مزبور نباشد، به مرور زمان موضوعات مورد اعتراض متعدد می‌شود و مردم نیز با تعمیم‌دادن مسائل از امور جزیی عبور می‌کنند و به امور کلی‌تر و عام‌تری می‌رسند.

ولی این تنها مشکل ماجرا نیست، بلکه اگر اعتراضات قابل ‌بیان باشد، همه یاد می‌گیرند که اعتراضات را به‌صورت مدنی، سازمان‌یافته و از موضع مسئولیت و شناسنامه‌دار انجام دهند. در حالی که اگر برای اعتراضات مفری و امکانی نباشد، هنگامی که آغاز می‌شود، ظرفیت آن را دارد که به‌سرعت غیرمدنی، خشونت‌آمیز و بدون شناسنامه شود و دود چنین اعتراضاتی به چشم همه جامعه خواهد رفت. مشکل دیگری هم هست که ممانعت نسبت به اعتراضات مدنی و قانونی موجب ناآگاهی جامعه و حکومت نسبت به مردم می‌شود. اگر مردم اجازه نداشته باشند که رفتار عادی و مطالبات و خواست‌های خود را بروز دهند، این امر به معنای نبودن چنین مطالبات و خواست‌هایی نزد مردم نیست، ولی کسانی که مانع از بروز هر گونه احساسات و اعتراضات مردم می‌شوند، مجرای آگاهی خود را از جامعه مسدود و گمان می‌کنند که مردم همه راضی هستند، درحالی که مردم به‌گونه دیگری می‌اندیشند و دوست دارند به‌گونه دیگری رفتار کنند، ولی آزادی لازم را ندارند. جامعه مبتنی بر ریا و دورویی ناشی از چنین وضعی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.