بررسی موضع گیری های اصلاح طلبان در مورد ناآرامی های چند روز اخیر کشور، حکایت از آن دارد که غالب چهره های اصلاح طلب اقدامات هنجارشکنانه اخلالگران را محکوم شمرده و همزمان خواستار رسیدگی فوری به مطالبات شهروندان و احترام به حق اعتراض آنان شده اند. در واقع اصلاح طلبان معتقدند خواسته‌ها و اعتراضات باید به شکل مدنی و مشروع در جامعه دنبال شود. در این گزارش، به بیان مواضع اصلاح طلبان درباره ناآرامی های خیابانی می پردازیم.

**اصلاح‌طلبان حل معضلات جامعه را در «کف خیابان» دنبال نمی‌کنند

«حمیدرضا جلا‌ئی‌ پور» در کانال تلگرامی خود نوشت: مرتب از من سوال می کنند که چرا شما اصلاح‌طلبان فقط بلدید مردم را به رای دادن دعوت کنید؟ در پاسخ می گویم درست است ما اصلاح‌طلبان از مردم بیست سال است که می خواهیم بیایند و به اصلاح طلبان رای بدهند و در آینده هم برای حل معضلات جامعه چنین خواهیم کرد چون این کار مدنی و مسئولانه است و هم به نفع کشور و هم به نفع خود مردم بوده است. در ضمن آگاهانه و صادقانه بگویم اصلاح‌طلبان با تجمع کف خیابانی که سرنگونی طلبان (منافقین و سلطنت طلبان) خط بده آن باشند با تمام وجود مخالفند و این را با صدای بلند اعلام می کنید. چون چنین اقداماتی هم به ضرر ایران و هم به ضرر خود مردم معترض است. حل معضلات ریشه دار اقتصادی ایران چند علتی است و در کف خیابان حل نمی شود بلکه بدتر می شود.حل این معضلات به همکاری حاکمیت با دولت روحانی و حمایت نیروهای جامعه مدنی نیاز دارد و اقلا به دو دهه توسعه پایدار و همه جانبه و درونگرا و جهان نگر نیاز دارد.

**همدلی ملی، پشتوانه رفع مشکلات

«عبدالله رمضان زاده» سخنگوی دولت اصلاحات هم با انتشار توییتی درباره ناآرامی ها، تاکید کرد که با شناخت و اذعان کامل به کاستی ها، نواقص و خطاهای حاکمیت و با احترام به حق اعتراض علیه فقر، فساد و تبعیض، همچنان بر اصلاح طلبی به معنی تلاش برای بهبود تدریجی امور به شیوه قانونی، مدنی، بدور از خشونت و زمانبر برای دستیابی به توسعه، رفاه، آزادی و امنیت کشور پای می‌فشارم.

** رجوع به ساز وکارهای قانونی؛ راهکار عارف برای پیگیری مطالبات مردمی 

«محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به تجمعات خیابانی، با تاکید بر این‌که رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم، وظیفه‌ دولت و مجلس است، در حساب توییتری خود آورد: رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم عزیزمان وظیفه مسوولین بخصوص دولت و مجلس است و پیگیری این‌گونه مطالبات از سوی مردم با سازوکارهای قانونی حق طبیعی آن‌هاست. ولی متوجه باشیم کاری نکنیم که فضای کشور متشنج شود. چون این فضا خواست بدخواهان ملت و کسانی است که به‌دنبال از بین بردن امید مردم هستند.

**لزوم مهیا کردن شرایط اظهار نظر مدنی و آرام

«علی مطهری» نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به اعتراض های خیابانی عنوان کرد: این که مردم احساس آزادی می‌کنند و نظر خود را در قالب تجمع یا راهپیمایی بیان می‌کنند یک نقطه مثبت و روشن برای جامعه ما و نظام جمهوری اسلامی است اما اینکه این اظهارنظرهای جمعی توأم با تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم جامعه می‌شود یک نقطه منفی و تاریک است. مسوولان ما باید برای بخش اول این پدیده یعنی اظهارنظر مدنی و آرام مردم شرایط را مهیا کنند و با بخش دوم آن یعنی تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب به‌شدت برخورد کنند. 

**جلب اعتماد عمومی نسبت به مسوولان 

«حسین انصاری راد» نماینده ادوار مجلس و رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم و از شیوخ اصلاح طلب، در گفت و گو با رسانه ها درباره ناآرامی ها گفت: مردم باید هوشیار باشند که وسیله سوء استفاده افرادی که حسن نیتی به این کشور ندارند و جماعتی که ما با آن ها آشنا هستیم قرار نگیرند. در این اعتراضات شخصیت شناخته شده‌ای که قابل شناسایی باشد وجود نداشته و هیچ رهبر و مقصد مشخص و برنامه ای در آن دیده نمی‌شود. بنابر این هرگز چنین حرکتی نمی‌تواند با توفیق همراه باشد یا مقاصدش را به نتیجه برساند. به نظرم باید دولت و مردم بیدار کشور با هوشیاری رفتار کنند و دولت به مشکلات مردم توجه کند و در صدد حل معضلات سیاسی کشور بر بیایند و به تدریج بتوانند اعتماد مردم را به سیاست ها جلب کنند. به طور ویژه فساد اقتصادی و فساد اداری که به صورت فراگیر در کشور به چشم می خورد، حوصله مردم بیکار را سر آورده و نتیجه این است که این وضعیت به وجود آمده است. همه ما در حل این مساله دخیل هستیم و همه باید به یکدیگر برای حل مشکلات مردم کمک کنیم.

**هزینه های تظاهرات اعتراضی

«علی شکوری‌راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران هم درباره اتفاق های اخیر و اعتراضات در توییتی نوشت: تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف چه خودجوش و دارای انگیزه‌های معیشتی باشد و چه دارای محرک سیاسی داخلی یا خارجی، نوید‌بخش دستاوردی عینی برای بهبود وضعیت جامعه و کشور نیست ولی می‌تواند پرهزینه و تبعات آن پردامنه باشد. مطالبه اصلی و نهایی معترضین نیز معلوم نیست تا بتوان ارزیابی کرد. باید به آن دسته از افراطیونی که هنوز در برخی نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی حضور و نفوذ دارند انذار داده شود که مبادا به جای انجام وظیفه قانونی، ملی و فراجناحی به دنبال تشدید بحران و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود باشند. فکر کاسبی از اعتراضاتی که جهت ابعاد آن روشن نیست، اگر باشد ویرانگر است.

**ایران دموکراتیک در گرو رفتارهای قانونی و مدنی

«مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در این باره گفت: حکومت حق اعتراض مخالفان خود را به رسمیت بشناسد و تظاهرکنندگان نیز قانونی و مدنی رفتار کنند و از تخریب و آتش زدن اموال عمومی بپرهیزند تا ایران دموکراتیک شود و یکپارچه بمانند. سوریه نمی‌شویم.

**وظیفه ارکان نظام در پاسخگویی به مشکلات مردمی

در توییت «فیض‌الله عرب‌سرخی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم آمده است: مستقل از همه پشت‌پرده‌ها، مردم با مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای مواجهند و اعتراض، حداقل حق قانونی مردم است، همه ارکان صاحب اختیار درنظام، اعم از دولت، قوه قضاییه و غیر آن باید بابت مشکلات مردم پاسخگو باشند، ضمنا همه دوستداران ایران بدانند که کشور تحمل هزینه‌های یک فروپاشی مجدد را ندارد.

**تاکید بر همدلی ملی در بیانیه روحانیان اصلاح طلب درباره ناآرامی ها

در جلسه مجمع روحانیون مبارز به ریاست رییس دولت اصلاحات که روز سه شنبه دوازدهم دی ماه برگزار شد، اعضای این مجمع در بیانیه ای درباره ناآرامی های اخیر، ضمن تاکید بر وحدت و همدلی داخلی و ملی، روش‌های اصلاح‌طلبانه و قانونی را کارآمد عنوان کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی و حتی قتل انسان‌های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند.در حقیقت با اینگونه اقدامات در مسیر ابراز و تحقق مطالبات واقعی مردم انحراف ایجاد کرده و موجب زیان مضاعف بر کشور و جامعه می‌گردند و لذا هوشیاری و مراقبت عموم ملت شریف ایران و تمامی دلسوزان و علاقمندان به پیشرفت، امنیت و آرامش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر برای گذر از این دشواری‌هاست. مردم فهیم و رشید ایران هرگز جنایات و دشمنی این فریبکاران فرصت‌طلب را از آغاز انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، و تحمیل تحریم‌های غیرانسانی و دیگر اقدامات دشمنانه فراموش نخواهد کرد و به خواست خداوند حل مشکلات و تأمین خواسته‌های بحق خود را با روش‌های اصلاح‌طلبانه و با تکیه بر وحدت و همدلی داخلی و ملی تحقق خواهد بخشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.