رویترز گزارش داد، "ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا" در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ علیه نیروهای امنیتی میانمار دست به اقدامات مسلحانه زد و باعث شد تا عملیات انتقام جویانه ارتش میانمار در استان راخین واقع در غرب این کشور که اکثریت ساکنانش مسلمانان روهینجایی هستند، شکل بگیرد و در نتیجه این عملیات ۶۵۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش گریخته‌اند.

سازمان ملل عملیات نظامی ارتش میانمار را محکوم کرد و آن را پاکسازی قومی خواند اما دولت میانمار این اتهام را رد کرده است.

از زمان عملیات شبه‌نظامیان آراکان در ۲۵ اوت سال گذشته میلادی، این گروه شبه‌نظامی چندین حمله انجام داده است و روز جمعه هم به یک کامیون نظامی ارتش میانمار حمله و چند نیروی امنیتی را مجروح کرد.

این گروه در بیانیه‌ای به امضای "عطا الله"، رهبر ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا که در توئیتر منتشر شد، آورده است: ما گزینه‌ای جز مقابله با تروریسم مورد حمایت دولت برمه با هدف دفاع از ارزش‌های روهینجا، رهایی‌بخشی و پشتیبانی از جمعیت روهینجا نداریم. از مردم روهینجا باید در تمامی تصمیم‌گیری‌هایی که بر زندگی آینده آنها اثرگذار است،‌ مشورت گرفته شود.

یکی از سخنگوهای دولت میانمار مدعی شده که این شبه نظامیان تلاش می‌کنند تا از بازگشت آوارگان روهینجایی از بنگلادش جلوگیری به عمل آورند.

وی گفت: ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا به دنبال ترساندن آنهایی است که می‌خواهند بازگردند و می‌خواهد نشان دهد که اوضاع در میانمار آرام نیست. ما به هیچ وجه تروریسم را نمی‌پذیریم و تا زمانی که این وضعیت پایان یابد، به مبارزه ادامه می‌دهیم.

ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا هرگونه ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی افراطی را رد کرده و می‌گوید برای پایان دادن به سرکوب دولتی علیه مردم روهینجا می‌جنگد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.