به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل امیدوار است این انتخابات به باثبات کردن لیبی کمک کند؛ کشوری که به دنبال سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی به آشوب کشیده شد.

برگزاری انتخابات یکی از چالش‌های مهم در لیبی است که همچنان از نظر سیاسی و نظامی دچار تفرقه و اختلاف است و دولت‌های رقیب در آن،‌ ادعای قدرت دارند. شرایط امنیتی نیز در بسیاری از بخش‌های این کشور به شدت ضعیف است.

پیش از برگزاری انتخابات سراسری در لیبی،‌ یک قانون انتخاباتی جدید باید تصویب و رفراندومی در خصوص قانون اساسی برگزار شود.

تلاش سازمان ملل در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی با هدف اصلاح توافقنامه صخیرات مصوب دسامبر ۲۰۱۵ برای لیبی و هموار کردن راه برای برگزاری انتخابات تاکنون هیچ ثمری نداشته است.

جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، گفت: سازمان ملل انتخابات امسال را راهی برای یک پایان صلح‌آمیز و جامع مرحله گذار قدرت در لیبی می‌داند.

وی پس از دیدار با فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی به خبرنگاران گفت: هدف، هدف لیبی است یعنی پایان دادن به مرحله گذار قدرت توسط یک روند صلح‌آمیز جامع که منجر به تشکیل دولت متحدی شود که براساس خواسته مردم لیبی روی کار آمده باشد.

فلتمن افزود: من این فرصت را داشتم تا درباره تعهد دبیرکل سازمان ملل برای مشاهده برگزاری انتخابات جامع در سال ۲۰۱۸ و حمایت سازمان ملل از برگزاری این انتخابات با نخست وزیر لیبی صحبت کنم.

وی در ادامه گفت: سازمان ملل با مشاهده اشتیاق مردم لیبی برای شرکت در انتخابات بسیار خرسند شده است،‌ چرا که در حال حاضر حدود نیم میلیون رای دهنده جدید برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

فلتمن گفت: نظرسنجی‌ها، حمایت قطعی اکثر مردم لیبی از بخش‌های مختلف این کشور را برای شرکت در انتخابات معتبر تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهند.

کمیسیون انتخابات لیبی می‌گوید: به طور کلی یک میلیون و ۹۶۵ هزار و ۴۵۰ تن از جمعیت شش میلیون نفری واجدان شرایط تاکنون برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.