اسپوتنیک گزارش داد، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس توئیت کرد، حماس به دنبال تشکیل نشست گروه موقت رهبران و مشارکت همه فلسطینی‌ها بدون هر گونه اشغالگری است.

مرزوق افزود: حماس می‌خواهد تحریم‌ها از نوار غزه برداشته شوند، حماس به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی است، حماس می‌خواهد تصمیمات اتخاذ شده در کمیته مقدماتی تشکیل شده در بیروت اجرا شوند، حماس به دنبال مشارکتی است که در راستای خدمت به مردم باشد، حماس از مشارکت در نشستی که فایده‌ای ندارد، پوزش می‌خواهد.

احسان عطایا، مسؤول سیاسی جنبش جهاد اسلامی در لبنان نیز اعلام کرد که این جنبش احتمالا در نشست فردا شرکت نخواهد کرد.

آخرین دور نشست شورای مرکزی فلسطین در مارس ۲۰۱۵ در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله برگزار شد.

بیانیه پایانی آن نشست شامل ۱۲ تصمیم بود.

شورای مذکور بر پایبندی به اصول ملی، توقف کلی هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل، اجرای طرح آشتی و اجرای اقدامات عملی برای حمایت از پایداری قدس و ساکنان این شهر تاکید کرد.

همچنین تصویب شد که نشست‌های شورای مذکور هر سه ماه یکبار برگزار شوند و کمیته اجرایی روند اجرای تصمیمات اتخاذ شده را دنبال کند.

در این راستا شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین قرار است فردا (یکشنبه) در شهر رام الله نشستی را برای بررسی واکنش‌های مناسب به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس برگزار کند.

به گفته برخی مسؤولان عالی رتبه فلسطینی، از جمله موضوعاتی که در این نشست دو روزه بررسی خواهند شد، تعلیق احتمالی به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی سازمان آزادی بخش فلسطین است.

در صورتی که این امر اتفاق بیفتد، در یکی از اصولی که توافقنامه‌ها و تلاش‌های صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بنا نهاده شده، تجدیدنظر می‌شود و احتمالا این امر پیامدهای ویرانگری بر روند صلح خواهد داشت.

نشست عصر فردا (یکشنبه) با سخنرانی کوتاه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین را برعهده دارد،‌ آغاز می‌شود. در نشست دو روزه شورای مذکور ۱۲۱ عضو حضور خواهند داشت.

تصمیم شرکت کنندگان در نشست هر چه باشد، تصمیم نهایی برعهده عباس خواهد بود.

شورای یاد شده در سال ۲۰۱۵ تصمیم به توقف همکاری‌های امنیتی با اسرائیل که یکی از ابعاد مهم در روابط دو طرف است، گرفت اما این تصمیم هرگز اجرا نشد.

اما تصمیم برای تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل میزان خشم ناشی از تصمیمات اخیر دولت آمریکا را منعکس خواهد کرد.

پس از تصمیم واشنگتن در مورد قدس عباس تاکید کرد، آمریکا دیگر نمی‌تواند در مذاکرات صلح نقشی میانجی را ایفا کند. تشکیلات خودگردان نیز رایزنی‌های خود با دولت آمریکا را قطع کرد و تصمیم گرفت از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار است ۲۲ و ۲۳ ژانویه جاری به فلسطین و اراضی اشغالی سفری داشته باشد، استقبال نکند.

احمد المجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: کمیته‌ای سیاسی در حال تدوین چندین پیشنهاد جهت ارائه به شورا در نشست فرداست که از جمله آنها تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل است. فلسطین نمی‌تواند تنها طرف پایبند به تعهدات و توافقنامه‌های امضا شده باقی بماند در حالی که طرف دیگر (اسرائیل) به هیچ یک از آنها پایبند نبوده و سال‌هاست آنها را نقض می‌کند.

از دیگر موضوعاتی که در نشست فردا بررسی می‌شود بازنگری در مرحله‌ای است که توافقنامه صلح اسلو را به دنبال داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.