در این یادداشت آمده است: روز یکشنبه ۲۴ دی ماه افتخار داشتم که در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، در مجلس شورای اسلامی حضور یابم و به عنوان رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نظرات بخش خصوصی (بخوانید اتاق ایران و تشکل های بخش انرژی) را ارائه کنم.

بحث محوری درباره عقلائی کردن مصارف منابع حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه بود. خوشبختانه پیشنهادهای نمایندگان محترم، مبنی بر حذف بی نیازان جامعه از دریافت یارانه نقدی و افزودن بر اعتبارات خدمات درمانی طبقات نیازمند و فقرزدائی، از پشتیبانی خوبی برخوردار بود.

دولت محترم در تبصره ۱۴ لایحه بودجه کلیات این تحول سازنده را ارائه داده بود و کمیسیون تلفیق با ارائه بندهای اجرائی به‌ویژه در زودودن یارانه نقدی گرفتن بی نیازان جامعه آن را اجرائی کرد. اصولاً دادن یارانه نقدی به بی نیازان از ابتدا قباحت عقلی و شبهه شرعی داشته و دارد؛ بودجه ای که حتی برای تعمیر بخاری مدارس دولتی اعتبار کافی ندارد، چگونه به ثروتمندان هدیه نقدی می دهد؟!

اکنون با مصوبه کمیسیون تلفیق حدود ۴۰ درصد از یارانه بگیران حذف می شوند و منابع صرفه جوئی شده به فقرزدائی و ارائه خدمات درمانی تخصیص می یابد که از این محل از هرزروی حدود ۱۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ جلوگیری خواهد شد.

امید آنکه برای ساختن انسانها، یعنی ارزشمندترین سرمایه ملی در ایجاد ، نگهداری و توسعه امکانات زیربنائی در مدارس و دانشگاهها بیش از این هم اعتبار جدید تخصیص داده شود.

حال باید همت کنیم تا مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس با رای بالا تصویب شود. فقط چند نکته و توصیه در تصحیح یارانه های نقدی ارائه می دهم که در طرح اولیه اتاق ایران پیرامون اجرائیات قانون هدفمندی یارانه ها آمده بود؛ اما دولت قبل عالماً و عامداً به جای عمل به آن توصیه ها، رویکرد به هرزروی بردن منابع ملی را انتخاب کرد و برخلاف عقل و شرع یارانه دادن به اغنیا را پیشه کرد.

علاوه بر راهکارهای شایسته که در کمیسیون تلفیق تصویب شد و گردش مالی یارانه بگیران در بانک ها را ملاک حذف شمرد، پیشنهادهای زیر دوباره ارائه می شود:

۱- کسانی که در ۱۰ سال گذشته خودرو خارجی شماره گذاری کرده اند از لیست یارانه بگیران نقدی حذف شوند.

۲- کسانی که در واحد مسکونی خود دو برابر متوسط سرانه آب، برق و گاز مصرف کرده اند از گرفتن یارانه نقدی حذف شوند.

۳- کسانیکه در ۱۰ سال گذشته آپارتمان وسیع تر از دویست متر مربع خریداری کرده اند.

۴- کسانیکه در کلان شهرها در خانه بزرگتر از ۴۰۰ متر مربع زندگی می کنند.

۵- برای کاهش فقر نسبی بانوان در طبقات کم درآمد جامعه، یارانه نقدی خانم ها و فرزندان زیر هفت سال آنها به جای شوهر به خود خانم ها داده شود. چون علاوه از موارد اقتصادی و جامعه شناختی، از لحاظ شرعی اموال خانم ها مستقل از اموال شوهران آنها است و مصوبه دولت قبل، از ابتدا این شبهه را داشته است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.