مهدی داوری روز شنبه در اجلاس ملی جامعه ایمن در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: درتهران ساختمان های مسکونی و تجاری یا اداری زیادی هستند که در برابر زلزله مقاوم و ایمن نیستند، زلزله دست بردار نیست و باید با ایمن سازی این ساختمان ها جلوی حوادث تأسف برانگیز را بگیریم.

وی ادامه داد: باید با مقاوم سازی ساختمان ها، همزیستی با زلزله را یاد بگیریم ، نه اینکه فقط به فکر مقابله و اقدامات پس از زلزله باشیم.

وی گفت: برخی مسئولان البته از امکانات و توانایی آتش نشانی، توقعات خیالی دارند، مثلا انتظار دارند، پله ۱۵۰ متری داشته باشیم، یا در کسری از ثانیه به محل حادثه برسیم، در حالی که در هیچ جای دنیا چنین امکاناتی وجود ندارد.

داوری افزود: یکی از معضلات ساختمان های قدیمی این است که اصول ایمنی در برابر زلزله در آنها رعایت نشده است و البته در بسیاری از ساختمان های جدید نیز اصول و مقررات ایمنی از زلزله رعایت نشده است زیرا راه های زیادی برای دور زدن قوانین وجود دارد، علاوه بر ناآگاهی از ایمنی، در بسیاری از ساکنان ساختمان های مسکونی و صنفی وجود دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: ساختمان های بلند مرتبه در برابر حوادث بسیار آسیب پذیرتر هستند، در بسیاری از آنها آتش به سرعت بین طبقات گسترش پیدا می کند و در حادثه پلاسکو نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم که حتی یکی از مقررات ایمنی در آن رعایت نشده بود.

وی گفت: یک نمونه دیگر آن ساختمان علاء الدین است که در سه سال گذشته توانستیم به آنها بقبولانیم که حداقل سه الزام و مقررات ایمنی از ۷ مقررات ایمنی را رعایت کنند از جمله اینکه سقف های کاذب این ساختمان دیگر پیوسته نیز، سیستم اعلام و اطفای اتوماتیک حریق در این ساختمان نصب شد و باعث شد که حادثه آتش سوزی در این ساختمان در سال ۹۵ در کمتر از ۳۰ دقیقه اطفا شد.

داوری یاد و خاطر آتش نشانان فداکار حادثه پلاسکو را گرامیداشت و گفت: آتش نشانان همیشه در محیطی پا می گذارند که می دانند ایمن نیست و می دانند که وارد محیط خطرناک شده اند با این حال جانشان را کف دست می گیرند و برای جان و مال مردم، جان خودشان را به خطر می اندازند و با وجود همه تلخی هایی که بر سر این مردان شجاع آمده است، هنوز هم ایستاده اند و به مردم خدمت می کنند.

در این مراسم با حضور وزیر بهداشت از خانواده های آتش نشانان فداکار در حادثه پلاسکو تجلیل شد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.