هکر نیوز گزارش داد، گروهی از هکرها و مجرمان سایبری مدتهاست که خیل عظیمی از اطلاعات محرمانه و پزشکی بیماران و شهروندان را از کلینیک‌های پزشکی و بیمارستان به سرقت برده‌اند که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر نیمی از شهروندان و مردم نروژ را شامل شود.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که از جمعیت ۵.۲ میلیون نفری نروژ، اطلاعات پزشکی حدود ۲.۹ میلیون نفر هک شده و به سرقت رفته است.

سازمان بهداشت و سلامت مناطق جنوب شرقی (RHF) نروژ سازمانی است که بر فعالیت و عملکرد بیمارستان‌ها، کلینیک‌های پزشکی و درمانگاه‌ها در مناطق جنوب شرقی این کشور را کنترل و مدیریت می‌کند. این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد که فعالیت‌های سایبری مشکوکی در سرورها و سیستم‌های واقع در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی تحت کنترل خود مشاهده شده است که می‌تواند به عنوان حملات سایبری و سرقت اطلاعات محرمانه پزشکی بیماران و شهروندان نیمی از نروژ تلقی شود.

به نظر می‌رسد هک و سرقت اطلاعات پزشکی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز حساس پزشکی رو به افزایش است چراکه در گوشه و کنار جهان بخصوص در یک سال گذشته شاهد حملات سایبری مشابه زیادی بوده‌ایم. بعنوان مثال، حملاتی که در سال ۲۰۱۷ میلادی به سازمان بهداشت و سلامت انگلستان شد و پزشکان و بیماران بسیاری را با مشکلات فراوانی روبرو کرد. از آن طرف نیز در ایالات متحده آمریکا، اطلاعات پزشکی محرمانه ۲۸۰ هزار بیمار از دانشگاه علوم پزشکی اوکلاهاما هک شد و به سرقت رفت.

مقامات رسمی مربوطه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که گروهی از هکرها به فولدرها و فایل‌های مربوط به اطلاعات شخصی، بیماری و درمان بیماران در بیمارستان‌های مناطق جنوب شرقی نروژ دسترسی پیدا کرده و تمامی این اطلاعات را از سرورهای شبکه این اماکن به سرقت برده‌اند، به گونه‌ای که مدیران و پزشکان مربوطه دیگر نمی‌توانند به این فایل‌ها و اطلاعات دسترسی یابند.

اطلاعات ربوده شده شامل نام و نام خانوادگی بیماران، شماره پذیرش و شماره پرونده آنها، نام پزشک و نحوه درمان و داروهای درمانگر آنها می‌شود که سرقت و هک آنها هم اکنون به بخش سلامت و بهداشت این کشور ضرر و خسارات بسیاری را وارد کرده است.

اما با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته  ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.

سال گذشته حمله سایبری بدافزار  واناکرای به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشت و درمان و خدمات پزشکی در انگلستان بدون شک یکی از بزرگترین حملات سایبری در طول تاریخ بود که مشکلات بی‌سابقه و وحشتناکی را برای کادر پزشکی و بیماران ایجاد کرد و وضعیت سلامتی بسیاری از افراد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.