یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره اظهارات «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه این کشور که چند روز پیش از تلاش مشترک با سه کشور اروپایی برای رسیدن به «توافق جانبی بر برجام» خبر داده بود توضیحاتی ارائه کرد. 

پیش از این «رکس تیلرسون» در لندن ضمن اعلام تشکیل یک کارگروه مشترک با انگلیس، فرانسه و آلمان برای همکاری در خصوص «اصلاح برجام»، گفته بود طرف‌ها به دنبال دست‌یابی به یک «توافق جانبی» یا رسیدن به ساز و کاری برای رفع نگرانی‌های آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران هستند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده در پاریس، در جمع خبرنگاران تصریح کرد که این «توافق جانبی»، ساز و کاری جدا از «برجام» است و به آن الحاق نخواهد شد. 

وی گفت: «هیچ ترتیبات یا توافق جانبی در کار نخواهد بود. این موضوع، خودش یک مسئله جدا [از برجام] است. مباحثات ما [با اروپایی‌ها درباره ایران] به اشاعه غیرقانونی موشک‌ها و فناوری‌های موشکی مربوط می‌شود که در حال حاضر هم ممنوع هستند. نیازی به اعمال ممنوعیت‌های اضافی وجود ندارد. ما فقط می‌خواهیم [وجود این مشکل] تأیید شود و تبعاتی برای آن در نظر گرفته شود.»

مقام آمریکایی در پاسخ به سوال یک خبرنگار، مبنی بر اینکه آیا رایزنی‌های دیپلمات‌های آمریکایی با طرف‌های اروپایی بر دستیابی به یک توافق جانبی یا مکمل برجام متمرکز خواهد بود بار دیگر تأکید کرد که هر گونه تفاهم در این خصوص، جدا از چارچوب برجام خواهد بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.