الیوم السابع  گزارش داد، سامح شکری، وزیر خارجه مصر پس از دیدار با ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان در اتیوپی اعلام کرد: انتظار می‌رود سفیر سودان در مصر به زودی به قاهره بازگردد، زیرا روابط موجود میان دو کشور نیازمند وجود سفیر است تا آن را مدیریت کنند.

وی افزود، در این دیدار دو طرف بر همکاری مشترک برای بازگرداندن روابط به حالت طبیعی خود تاکید داشتند و هر دو به دنبال انجام اقدامات چشمگیر و عملی هستند که بیانگر ادامه همکاری برای تحقق منافع، حمایت متقابل و اتخاذ مواضع شفاف در روند روابط است.

شکری گفت، تاکنون سودان نظر خود را درباره پیشنهاد مصر مبنی بر مشارکت بانک جهانی در مذاکرات فنی ساخت سد النهضة اعلام نکرده است.

وی در سطح روابط با اتیوپی گفت: نگرانی مصری‌ها درمورد سد النهضة مشروع است، زیرا این مساله برای ما حساس است و به رود نیل به عنوان تنها منبع آب منطقه تکیه دارد، نیل با زندگی اقتصادی و کشاورزی مصر ارتباط مستقیم دارد.

 

شکری تصریح کرد، مصر در این خصوص موضع قاطعی دارد، رایزنی‌ها و مذاکرات در این باره را ادامه خواهد داد اما نتیجه‌گیری زمان‌بر خواهد بود.

 

رهبران سه کشور اتیوپی، مصر و سودان در مارس ۲۰۱۵ توافق‌نامه‌ای مبنی بر الزام دستیابی به توافق همکاری درباره ساخت سد النهضه امضا کردند.

سد النهضه قرار است بر سرشاخه‌های شرقی رود نیل در مرز اتیوپی با سودان ساخته شود که می‌تواند سهم مصر از آب نیل را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.