بالاخره پس از ماه‌ها از شروع فصل سرما شهرهای بزرگ کشور به خصوص در نیمه‌شمالی، غربی و مرکز شاهد بارش برف و کولاک بودند. براساس اعلام سازمان هواشناسی این برف قرار بود از صبح شنبه شروع به بارش کند اما از نخستین ساعات بعد از ظهر دیروز برف در ۸ استان آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، لرستان، کرمانشاه، قم، تهران، قزوین و زنجان شروع به باریدن گرفت.

شدت بارش‌ها به حدی بود که در ساعات پایانی دیشب مدارس شهرهای تهران، البرز و همدان تعطیل شدند و همچنین در تهران قرار شد ادارات با دو ساعت تاخیر شروع به کار کنند.

اوضاع نامناسب در جاده‌ها

اما اوضاع در جاده‌ها بحرانی‌است. دیشب تعداد زیادی از مسافران در محورهای استان‌البرز، قزوین، قم و تهران در جاده‌های بودند و نتوانستند خود را به مقصد برساند.
در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران استان البرز گفت: جاده کرج - چالوس شب گذشته مسدود شد و کسی در این محور گرفتار نیست.

مهدی مهرور گفت: همه در حال تلاش برای بازگشایی محورهای استان هستیم اما چون هم ترافیک سنگین است و هم با کمک دست و هل دادن ماشین این کار در حال انجام است، بازگشایی قدری زمان‌بر خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا موردی از آسیب‌دیدگی اعم از سرمازدگی تاکنون گزارش شده است یا خیر، گفت: هنوز آماری از این موضوع وجود ندارد.

وی در خصوص علت بحرانی‌شدن وضعیت ترافیک پس از شروع بارش نیز اعلام کرد: یخ‌زدن جاده، لغزندگی و شیب تند اتوبان در برخی مناطق علت این وضعیت است. مدیرکل مدیریت بحران استان البرز در مورد اینکه آیا دستگاهی در این زمینه قصور داشته است یا خیر، اظهار کرد: این موضوع باید پس از حادثه ارزیابی و بررسی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز گفت: هنوز آمار دقیقی از آسیب‌دیدگان ناشی از برف و در راه ماندن مسافران عبوری از محورهای استان البرز وجود ندارد.

ناصر چرخساز گفت: هنوز آمار دقیقی از آسیب‌دیدگان ناشی از در راه ماندن مسافران عبوری از محورهای استان البرز وجود ندارد.

 

هشدار هواشناسی: بهمن در راه است!

علاوه بر این، سازمان هواشناسی اخطار داد، با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه یخ زدگی در معابر عمومی و جاده های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود.

، در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: به شهروندان گرامی توصیه می شود از سفر غیر ضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و بخصوص زنجیر چرخ استفاده نمایند.

به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشتبه مدیریت در بهینه سوخت و انرژی بویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصبه می شود.

با توجه به افت دما به زیر صفر و عدم ذوب برف، بار برفی سنگین روی درختان موجب شکستن شاخه های آنها می شود. توصیه میشود در اسرع وقت شهرداریها و هموطنان عزیر با تکان دادن درختها انباشته از برف نسبت به سبک کردن بار روی آنها اقدام نمایند.

توصیه‌های اورژانس

اورژانس کشور به شهروندان برخی توصیه های لازم را برای کمتر شدن حوادث ناشی از برف را ارائه داد.

توصیه‌های اورژانس به شرح زیر است:

از تردد غیر ضرورری خوداری کنید.

با عنایت به ترافیک شدید و بسته بودن بعضی از معابر از باز بودن مسیر قبل از حرکت آگاهی کسب کنید

بیماران دارو های خود را قبل از تشدید بیماری مصرف نمایند

در صورت مشاهده آمبولانس یا پایگایهای اورژانس وضعیت جسمانی خود را به اطلاع عوامل اورژانس رسانیده و در صورت نامساعد بودن حتما به توصیه عوامل اورژانس به مراکز درمانی مراجعه کنند

خوردروها به زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی ومواد غذایی مجهز و از میزان سوخت کافی اطمینان حاصل نمایند

در صورت مسدود بودن مسیر یا وقوع تصادف حتما مسیر تردد خودروهای امدادی را بازنگهدارید

افراد سالمند /کودکان /خانم‌های باردار و بیماران خاص در این شرایط آسیب پذیرتر هستند.

تا کنون اکثر مراجعات مربوط به بیماریهای‌های داخلی در راه ماندگان بوده و تاکنون فوتی مرتبط با برف و سرما زدگی گزارش نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.