بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت:امروز همه ما با نگرانی به ارزیابی بودجه خواهیم پرداخت،‌ بودجه برای شرایط سختی نوشته شده است که دور از واقعیت هم نیست.

او با اشاره به شعار روحانی در مورد ایجاد اشتغال، تاکید کرد:متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجه های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص میدهیم که امری کاملا متضاد است چون با افزایش بودجه عمرانی خود به خود ،به اشتغال دست خواهیم یافت.

اهم صحبتهای او را در ادامه می‌خوانید:

 

*چگونه دولت می‌خواهد یارانه نزدیک به ۳۰ میلیون نفر را قطع کند که اگر این کار روی دهد مطمئنا تامین امنیت غذایی برای مردم ناممکن خواهد بود. در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری برای معوقات فرهنگیان و بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.

*گسترش سیاست مناسب اقتصادی با جهان و رونق صنعت توریسم از نکات مهم است که در بودجه ۹۷ به آن توجه نشده است،‌افزایش بار عوارض خروج برای مردم جالب توجه نیست.

*تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد با این بودجه ره به جایی نخواهیم برد. قدرت اقتصادی مستقل و خارج از دایره حکومت میتواند دایره فعالیت سیاسی را به چالش بکشد.

*ما باید استراتژی امنیت ملی جدیدی را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد ۸ درصدی مصوب برنامه ششم دست پیدا کنیم.شرط تحقق این رشد دستیابی به بازار حداقل ۱۰۰ میلیاردی صادرات است. امروز سهم ایران از تجارت جهانی تنها سه دهم درصد است.

*متاسفانه در بودجه ۹۷ هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از صنایع و معادن نداریم که جای سئوال دارد! در این بودجه با کاهش سهم درآمدهای نفتی راه جبران را از طریق مالیات پیگیری کرده ایم که در شرایط رکود می‌دانیم چه اتفاقی برای مردم رخ خواهد داد.جای خوشحالی است که برای اولین بار در مالیات ها نام آستان قدس و نهادی زیر نظر رهبری درج شده است.

* به نظر میرسد در بودجه ۹۷ همچنان سهم خواص حفظ شده است در حالی که یکی از موارد مورد اعتراض مردم بود.‌ کل بودجه مراکز حوزوی،سازمان تبلیغات و سازمان صدا و سیما به حدود ۴هزار میلیارد تومان میرسد و همزمان سهم سرانه دانش آموزی، سهم نوسازی مدارس، احداث راه و جاده به شدت کاهش یافته است. در مقام مقایسه بودجه سه دستگاه برتر و سه دانشگاه برتر کشور یعنی دانشگاه تهران،‌شریف و امیرکبیر سر جمع ۱۴۰۰ میلیارد تومان است.

*آقای روحانی باید صدای نخبگان اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم اطراف خود بشنوید، گرچه به دنبال اصلاح قیمت حامل های انرژی بودید امانصف شدن یارانه نان را چگونه توجیه کنیم؟

*هر سال امکان انتشار اوراق به برخی از سازمان ها داده شده است که به نظرم امری بیهوده است.

*از هیئت رئیسه میخواهم با راهکاری مناسب نحوه تصویب بودجه شرکت های دولتی را شفاف سازی کنند همه میدانیم که مجلس تنها در مورد ۳۵ درصد بودجه بحث میکند و ۶۵ درصد دیگر بودجه،‌مواردی هستند که اصلا در مجلس بحث نمیشود در حالی که بیشتر اختلاس ها در این بخش روی می دهد.

 

ذوالقدر: سهم زنان در بودجه،‌۳۸ درصد رشد داشته است

سید فاطمه ذوالقدر نیز در موافقت با کلیات بودجه پشت تریبون رفت و با اشاره به این نکته که توسعه بدون اصلاح اقتصاد محقق نخواهد شد،‌ تأکید کرد: لحاظ تفکیک سهم دستگاه ها و نهادها و رسانه ای کردن جزئیات آن به منظور مطلع نمودن مردم از این نکات موجب شفافیت لازم برای سیاست گذاری است.

 

اهم صحبتهای او را در ادامه بخوانید:

*صندوق توسعه ملی همواره به عنوان یک منبع برای نسل آتی در نظر گرفته میشود که در دورهای گذشته برداشت های خارج از عرفی از آن صورت گرفت اما در این بودجه 97 این مسئله در نظر گرفت شد.

*در کمیسیون تلفیق حمایت از طرح های اشتغال زا،‌حمل و نقل ریلی و اشتغال زایی مناطق مرزی که از مسائل مهم حال حاضر است مدنظر قرار گرفت.

*در حال حاضر شاهدیم که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای جهت دهی شده است که مردم حتی در شهرهای بزرگ نیز خط فقر را تجربه گرفته اند که با توجه به برنامه دولت،‌در بودجه برنامه هایی خاصی برای طبقه ضعیف مدنظر قرار گرفت. عدالت مالیاتی یکی از این مباحث است که هر چه درآمد بالاتر باشد،‌ مالیات هم بیشتر میشود.

*در چالشی که در تامین منابع بودجه ای کشور وجود داشت،‌دولت اقشار ضعیف را مورد توجه قرار داده است و حداقل حقوق را ۱۸ درصد افزایش داد. در این راستا حذف تدریجی یارانه افراد ثروتمند پیگیری شد.

*بازنشستگانی که صندوق ها نتوانستند به آن ها کمک کنند،‌در بودجه فراموش نشدند، همسان سازی حقوق آنها با شاغلین نکته ای بود که مدنظر قرار گرفته است.

*سهم زنان در نهادهای مرتبط به حوزه امور زنان و... به شفافیت در بودجه لحاظ شده است به نحویه که میزان اعتبار معاونت امور زنان در مقایسه با قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.در بودجه ۹۷، تمرکز بر انجام پژوهش های کاربردی با امور زنان است و همچنین شاهد اختصاص بودجه خاص به دانشگاه های مرتبط با بانوان هستیم.

*افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون یک گام مثبت برای جوانان است که در بودجه ۹۷ به آن توجه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.