موسسه آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) روز سه شنبه اعلام کرد: رشد اقتصادی در منطقه یورو شامل ۱۹ کشور اروپایی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) به ۲.۵ درصد رسید، در حالی این رقم در سال پیش از آن ۱.۸ درصد بود. بهبود اقتصادی در اروپا با وجود تردیدهای ناشی از &#۳۹;برگزیت&#۳۹; (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) در سال گذشته میلادی، ادامه یافته و اقتصاد در کل اتحادیه اروپا - شامل ۲۸کشور - نیز به همان میزان منطقه یورو (۲.۵ درصد) رشد داشته است. 

این بالاترین میزان رشد اقتصادی در اروپا پس از بحران مالی یک دهه پیش است که موجب خوشحالی مقامات اروپایی به عنوان نشانه ای از پشت سر گذاشته شدن بحران بدهی ها و مهار تاثیر برگزیت بر اقتصاد اروپاست. اقتصاد اروپا در سال ۲۰۰۷ پیش از بحران مالی، رشد سه درصدی را تجربه کرده بود.

صندوق بین المللی پول هفته گذشته پیش بینی کرده بود اقتصاد جهانی در سال جاری (۲۰۱۸) و آینده، ۳.۹ درصد رشد داشته باشد و آمار جدید رشد اقتصادی اروپا، موجب امیدواری به تحقق پیش بینی خوشبینانه صندوق بین المللی پول خواهد شد. 

&#۳۹;یاسپر لاولر&#۳۹; کارشناس اقتصادی موسسه &#۳۹;کپیتال گروپ&#۳۹; لندن در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفته است: رشد اقتصادی منطقه یورو، سریع تر از رشد اقتصادی آمریکا و حدود یک درصد بالاتر از رشد اقتصادی انگلستان است. در همین حال ، اقتصاد فرانسه در سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر سرمایه گذاری ها، سریع ترین رشد ۶ سال اخیر را تجربه کرد که به میزان ۱.۹ درصد رسید. داده های جدید حاکی است که اقتصاد آمریکا نیز در سال گذشته میلادی ۲.۳ درصد رشد داشته که پایین تر از رشد ۳ درصدی مورد نظر دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور بوده است. چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا نیز در سال ۲۰۱۷ رشد اقتصادی ۶.۹ درصدی را تجربه کرد . 

بهبود وضعیت اقتصادی اروپا موجب شد که در ماه جاری میلادی (ژانویه)، نرخ برابری یورو در برابر دلار تقویت شود و به ۱.۲۵ دلار برسد که نسبت به نرخ برابری ۱.۰۳ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۷ افزایش ۲۱ درصدی را نشان می دهد. 

با این وجود، چالش هایی نیز همچنان وجود دارد. هر چند بیکاری رو به کاهش است، اما نرخ بیکاری در میان جوانان، همچنان بالاست که این امر مانع بهبود اقتصادی برخی کشورهای اروپایی است. درهم آمیزی (ادغام یا انتگراسیون) مهاجران در جوامع اروپایی نیز یکی از چالش های اقتصادی و همچنین سیاسی این قاره به شمار می رود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.