دیلی میل گزارش داد، شکست آلمان نازی در نبرد استالینگراد که ۲۰۰ روز به طول انجامید یکی از کلیدی‌ترین اتفاقات در جنگ جهانی دوم بود که از آن به عنوان عامل رقم زننده شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ یاد می‌شود.

در روسیه این رخداد را هر سال به عنوان اتفاقی که اروپا را از چنگ آدولف هیتلر نجات داده و در عین حال به عنوان یک سمبل انعطاف پذیری این کشور مطرح است، جشن می‌گیرند.

پوتین به همین مناسبت به این شهر که اکنون با نام رسمی "ولگوگراد" خوانده می‌شود سفر کرده و در مراسمی اقدام به گذاشتن حلقه گل در بنای یادبود جنگ در این شهر کرده و با گروهی از زنان جوانی که ملبس به یونیفرم‌های تاریخی دوران جنگ جهانی دوم بودند، عکس یادگاری گرفت.

 

او همچنین در یک رژه نظامی در شهر ولگوگراد با حضور حدود ۱۵۰۰ سرباز خودروی زرهی و همچنین جنگنده‌هایی که بر فراز جمعیت پرواز می‌کردند، حضور پیدا کرد.

پوتین در سخنانی به جمعیتی از کهنه‌سربازان نظامی در حاشیه یک کنسرت فیلارمونیک در ولگوگراد به مناسبت این واقعه گفت: در تاریخ بشریت هیچ جنگی مثل این جنگ مشاهده نشده است. در این جنگ میزان مقاومت و آمادگی متحدی که همه در آن از خودگذشتگی نشان دادند حقیقتا شکست ناپذیر بوده و برای دشمن نیز غیرقابل درک و وحشت آور بود.

پوتین اظهار داشت: مدافعان استلاینگراد یک میراث بزرگ برای ما به جا گذاشتند؛ عشق به سرزمین مادری، آمادگی برای محافظت از استقلال و منافعش، ایستادگی قدرتمند در مواجهه با هر آزمایش.

او از روس‌ها خواست تا از الگویی که نیاکانشان به جا گذاشتند پیروی کنند.

در راستای این مراسم پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر که به شکل واحد یونیفرم‌های زمستانی ارتش سرخ روسیه را به تن کردند. روسیه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با برگزاری مراسم‌های گرامیداشت چشمگیر برای این مناسبت احساسات میهن پرستانه مردم را تقویت کند.

 

چند وقت پیش نیز در تاریخ ۱۸ ژانویه پوتین در یک رخداد دیگر مربوط به جنگ جهانی دوم یعنی هفتاد و پنجمین سالگرد شکست حصر لنینگراد در نزدیکی سن‌پترزبورگ شرکت کرد.

 

نبرد استالینگراد به عنوان خونین ترین جنگ تاریخ بشر ثبت شده است و گفته شده که در این جنگ حدود دو میلیون سرباز و غیرنظامی کشته شدند و بخش اعظم این شهر با خاک یکسان شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.