در جلسه بعدازظهر شورای شهر تهران ردیف های درآمدی لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه در جریان بررسی ردیف درآمدی حق آسفالت و لکه گیری ترمیم حفاری میرلوحی پیشنهاد داد این درآمدها از ۲۰ میلیارد به ۳۰ میلیارد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از درآمدهایی که شهر می تواند داشته باشد از آن محروم است. به طور مثال مخابرات از اپراتورها ۵ هزار میلیارد درآمد دارد در حالی که شهرداری ها سهمی از آن ندارند.

میرلوحی افزود: آسفالتی که فرو می ریزد دیگر همان آسفالت سابق نیست و برای ترمیم آن باید هزینه پایه افزایش پیدا کند.

هاشمی درخصوص پیشنهاد میرلوحی توضیح داد: این پیشنهاد شما یعنی اینکه ما پیشگویی کنیم که میزان حفاری و نیاز به آسفالت افزایش پیدا می کند.

شهربانو امانی نیز در توضیح پیشنهاد میرلوحی گفت: هزینه هایی که سازمان ها برای حفاری به شهر تامین می کنند بالاست و باید قیمت خدمات در این حوزه افزایش پیدا کند که این پیشنهاد به رای گذاشته شد و رای نیاورد.

در ادامه در جریان بررسی درآمد حاصل از فروش و جمع آوری زباله، پیشنهاد افزایش درآمدها از این محل مطرح شد که اولین پیشنهاد دهنده افزایش رقم ۱۰۰ میلیارد تومان را داده بود پیشنهاد دوم ۸ میلیارد و پیشنهاد سوم ۶ میلیارد بود.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: این پیشنهادات باید عملیاتی باشد و به نوشتن ما درآمدها بالا نمی رود.

ناهید خداکرمی نیز که درخواست افزایش دو برابری درآمدهای حاصل از فروش و جمع آوری زباله را داشت گفت:  زباله، طلای سیاه است و پیشنهاد می کنم درآمد حاصل از آن که در لایحه، ۴ میلیارد پیشنهاد شده ۲ برابر شده و به ۸ میلیارد برسد.

میرلوحی نیز که پیشنهاد ۱۰۰ میلیاردی داشت گفت: روزانه ۹ هزار تن پسماند از سطح شهر جمع آوری می‌شود که دستکم ۲۵۰۰ تن آن ارزشمند است.

وی ادامه داد: ۲۰۰ تن آهن که معادل ساختمانی ۵ طبقه با متراژ  ۴۰۰ متر است در زباله ها دور ریخته می‌شود. این زباله طلای کثیف نیست بلکه طلای تمیزی است که ما از آن استفاده نمی کنیم. اگر ما به این  نوع پیشنهادات نه بگوییم یعنی اجازه بدهید دوباره ملک بفروشند تا هزینه های شهر را تامین کنند.

در این زمان خداکرمی خطاب به میرلوحی که با هیجان سخن می گفت گفت: لطفا مواظب قلبتان باشید.

صدراعظم نوری نیز از اعضا درخواست کرد پیشنهاداتی که عملیاتی و قابلیت اجرایی داشته باشد، بدهند و پروسه کسب این درآمد را تعریف کنند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: کمپوستی که توسط سازمان پسماند تولید می‌شود را سازمان بوستانها نمی خرند. بنابراین رقم ۱۰۰ میلیارد محقق نخواهد شد و باید مبنای پیشنهاداتمان را مشخص کنیم.

در ادامه پیشنهاد میرلوحی به رای گذاشته شد که رای نیاورد.

همچنین در ادامه ۲ پیشنهاد دیگر نیز مورد موافقت اعضای شورا قرار نگرفت و میرلوحی در واکنش به این مخالفت شورا گفت: این نحوه مخالفت یعنی زنده باد مخلوط شدن زباله، حضور رانت در زباله و ...

نوری در واکنش به سخنان میرلوحی گفت: ما در حال بررسی لایحه بودجه هستیم نه اینکه نطق سیاسی و انتخاباتی کنیم. اینکه ما با این پیشنهادات مخالفت می کنیم را نباید موافقت با رانت دانست. ما در این مدت بیشترین مبارزه را با رانت و رانت خواری انجام دادیم اما باید در بررسی موارد همه جوانب را بررسی کنیم تا حرفمان منطقی باشد و شهرداری را با مشکل روبرو نکنیم.

مرتضی الویری نیز در ادامه از اعضا درخواست کرد در پیشنهاداتش عملکرد ۹ ماهه مالی سال ۹۶ و عملکرد مالی ۹۵ را نیز  در نظر بگیرند. همچنین زمانی افزایش درآمدها را پیشنهاد دهند که قانون و ضابطه جدیدی اتفاق افتاده باشد در غیر این صورت پیشنهاد درآمدهای کاذبی دادیم که عملا تحقق نخواهد یافت.

زهرا نژاد بهرام نیز در جریان بررسی این بخش گفت: ما با افزایش درآمدها می تواند الگوهای رفتاری شهروندان را نیز اصلاح کنیم.

در ادامه بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی و عمرانی قرار گرفت که اعضا با افزایش این ردیف درآمدی از ۱۸ میلیارد به ۲۴ میلیارد موافقت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.