رویترز گزارش داد، این دستور از سوی رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین با وجود صدور مجوز اخیر برای اقیانوس‌شناسان چینی به منظور انجام عملیات در منطقه صادر شده است.

هنوز هیچ توضیحی بابت این دستور منتشر نشده؛ دوترته روابط خوبی با چین دارد.

این منطقه که دولت فیلیپین روی آن متمرکز است، "بنهام رایز" نام دارد که در سال ۲۰۱۲ سازمان ملل اعلام کرد که بخشی از لبه قاره‌ای فیلیپین است. مانیل سال گذشته نام آن را به "فیلیپین رایز" تغییر داد.

دوترته در نشست روز دوشنبه کابینه گفت: بگذارید واضح بگویم که "فیلیپین رایز" مال ماست و هر گونه ورود غیرقانونی به این منطقه ممنوع است. همه باید این را بدانند.

این منطقه به اندازه یونان است و گمان می‌رود که منبع سرشاری از تنوع زیست محیطی و ماهی تن باشد. دانشمندانی از آمریکا و ژاپن چندین بار این منطقه را تحت مطالعه قرار داده‌اند.

این منطقه بخشی از سلسله کوه‌های آتشفشانی خاموش است.

منافع چین شامل ۱۸ درخواست رسمی در ۱۷ سال، باعث بروز نگرانی ملی‌گرایان فیلیپینی شده که به تمایل پکن در این منطقه پس از چند دهه مناقشه بی‌اعتماد شده‌اند و شاهد گسترش نظامی چین در دریای چین جنوبی نیز هستند.

این منطقه در دریای چین جنوبی نیست و پکن ادعایی بر آن ندارد.

دوترته همچنین گفته که نیروی دریایی فیلیپین باید کشتی‌هایی را برای رهگیری هر کشتی ماهیگیری یا تحقیقاتی در منطقه مستقر کند و همچنین گفته که می‌خواهد نیروی هوایی نیز در منطقه برای گشت‌زنی حضور داشته باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین نیز تاکید کرده که این دستور از سوی دوترته مساله امنیت ملی است.

وی ادامه داد: حق تمامیت ارضی ما انکار ناپذیر است. به نظر می‌رسد که تمامی مجوزها کنسل می‌شوند. هیچ شخصیت حقوقی خارجی دست به تحقیق در منطقه نمی‌زند.

هنوز دولت چین درباره این دستور از سوی فیلیپین واکنشی نشان نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.