حجت‌الاسلام سیدرمضان‌علی موسوی‌مقدم در جشن پوشش ۹۹ درصدی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دیجیتال در همدان، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و با بیان اینکه همدان نخستین استان در دستیابی به پوشش ۹۹ درصدی شبکه‌هاست و امیدواریم این موفقیت‌ها همچنان ادامه داشته باشد، اظهار کرد: تحریم‌ها باعث شد تا بسیاری از نیازها در داخل تأمین شود که این کار با مدیریت جهادی ممکن است؛ به طوری که همه سختی‌ها و مشکلات سبب شد تا بتوانیم موفقیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف کسب کنیم.

وی لازمه توسعه رسانه ملی را استفاده از تکنولوژی و بهره‌گیری از این علوم دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه ۲۵۳ شبکه فارسی‌زبان در دنیا به دنبال کمرنگ جلوه دادن موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند؛ بنابراین ایام دهه فجر بهترین زمان برای بیان موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است و باید به مردم بگوییم چه موفقیت‌هایی حاصل شده که بخشی از این موفقیت‌ها در صداوسیما است.

موسوی‌مقدم تأکید کرد: بسیاری از این موفقیت‌ها توسط جوانان به دست آمده و حال دشمن می‌خواهد آنها را کمرنگ نشان دهد؛ البته با محدودیت‌هایی که وجود دارد تنها با همدلی می‌توان به توسعه دست یافت و بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

رشد فضای مجازی در گرو رسانه‌های دیداری و شنیداری است

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی نیز با گرامیداشت ایام‌ دهه فجر و با بیان اینکه استان همدان با ۹۷ درصد باسوادی، یکی از باسوادترین استان‌های کشور است، گفت: رسانه نقش اساسی در بیان واقعیت‌ها دارد و کسی نباید از این مهم غافل باشد.

رضا علیدادی با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ریزی در یک استان و در یک جامعه تعریف شود می‌تواند تسهیل‌کننده امور باشد، یادآور شد: باید نقش رسانه تعریف شده باشد.

وی با اشاره به رویداد همدان ۲۰۱۸ که در آن همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا معرفی شده است، اظهار کرد: یک فرصت ارزشمند در اختیار استان قرار گرفته که باید به آن توجه شود و رسانه در بطن این مهم قرار دارد که باید از این فرصت برای معرفی استان بهره‌مند شد.

علیدادی با بیان اینکه رسانه‌ها آیینه تمام‌نمای جامعه و شفاف‌کننده مسیر هستند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسیر رشد و پیشرفت را طی کنیم باید گذشته ارزشمند را با آینده پیوند دهیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعریف خود از مسیر باید اهداف و اولویت‌های رسانه‌ای تعریف شود، تصریح کرد: نقد به عنوان یکی از موضوعاتی بوده که در تمام رسانه‌ها مطرح است.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با اشاره به اینکه توجه به تربیت جامعه و جهت‌دهی به آن باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ حاکم برای پیشرفت بسیار مهم و اساسی است.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس بررسی‌های به عمل آمده قدرت رسانه‌های دیداری و شنیداری غیرقابل انکار است، اظهار کرد: برخی بر این باورند که با ورود فضای مجازی از قدرت این رسانه‌های دیداری و شنیداری کاسته شده اما تحقیقات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ این فرآیند رو به رشد است.

علیدادی با اشاره به اینکه رشد فضای مجازی در گرو رسانه‌های دیداری و شنیداری است، افزود: لازم است برای استان نقش مشخصی در برنامه‌ها تعیین شود و از توان نامحدود که در اختیار داریم، تعریف مشخص داشته باشیم.

وی با اشاره به پوشش ۹۹ درصدی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دیجیتال در همدان یادآور شد: این اتفاق مبارکی است و همدان جزو معدود استان‌هایی است که به این عدد دست یافته، هر چند ما نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با بیان اینکه وقتی در استان همدان به پوشش ۹۹ درصدی می‌رسیم بدین معناست که این نیاز از طرف متخصصان تأمین شده است، تصریح کرد: هر جا ایده انقلابی به کار گرفته شد، نتیجه مطلوب حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه با بهینه‌سازی و بالا بردن کیفیت نتیجه آن کاهش میزان قطعی سیگنال‌هاست، افزود: در همدان شاهد نوآوری در بخش تولیدات و محتوا هستیم.

علیدادی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر مغفول مانده بود، موضوع نوآوری است، گفت: تا جایی‌که در بخش نوآوری کشور ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در رتبه‌های پایین‌تری قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه ما ایده‌ها را در ارائه مقالات  ISIمی‌دیدیم، حال آن که کشورهای غربی همان ایده‌ها را تبدیل به محصول کرده و دوباره آن را به خودمان بازمی‌گردانند، ادامه داد: اکنون به این مهم توجه شده تا جایی‌که با محصولات ارائه شده می‌توانیم قدرت خود را به دنیا نشان دهیم.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با بیان اینکه در یکی از اجلاس‌های داخل کشور، استان همدان از ۱۲ جایزه توانست پنج جایزه را از آن خود کند، افزود: باید این مسیر رشد طی شود تا به تعبیر مقام معظم رهبری به نوک قله‌ها برسیم و در آن شرایط است که کار برایمان آسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی صورت گرفته و توقع استان هم به جاست اما قابلیت همدان بیش از اینهاست، خاطرنشان کرد: با مدیریت جهادی این نتیجه حاصل شده چرا که میانگین پوشش‌دهی در کشور ۹۱ درصد است اما استان ۹۹ درصد پوشش‌دهی دیجیتال داشته است.

علیدادی با بیان اینکه هنوز ۶۰ ایستگاه در همدان باقیمانده و این بدان معناست که کار هنوز ادامه دارد، افزود: این استان دستگاه SNG ندارد که نیاز است استان یک گام در این زمینه برداشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه استان همدان قابلیت بالایی در تولید انیمیشن دارد، گفت: استدعا دارم که از ما توقع نداشته باشید چرا که ما باید به ۳۳ استان پاسخگو باشیم.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما یک مجموعه بسیار بزرگ است که توقعات هم به مراتب در آن زیاد است، یادآور شد: بودجه‌ها محدود و توقعات زیاد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به «چهل چمن» در همدان که سال‌هاست مسأله دارد، گفت: علاقمند هستیم که این سایت هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و خود استان نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته باشد.

علیدادی در پایان با بیان اینکه هیچ استانی به اندازه همدان مقام نداشته است، تصریح کرد: امید است که بتوانیم هر چه زودتر به نقطه مطلوب دست یابیم.

صداوسیما در کنار بالا بردن کمی و کیفی برنامه‌ها باید مطالبات مردم را بیان کند 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز بیان کرد: در برهه‌ای از زمان استکبار به ایران هجوم آورد و منابع کشور را به غارت برد اما امام راحل(ره) توانستند با همراهی مردم رژیم تا دندان مسلح را در ۲۲ بهمن‌ماه به زیر بکشد.

سیدسعید شاهرخی با بیان اینکه شعار محوری انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است، افزود: با وجود توطئه‌های دشمنان و با توکل به خدا و صلابت رهبری تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشته و از موانع عبور کردیم و ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما از دشمنی دشمنان با نظام و انقلاب کاسته نشده است به طوریکه مقام معظم رهبری رمز پیروزی را در وحدت کلمه و ایجاد امید و نشاط در جامعه می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه امروز مفتخریم پوشش ۹۹ درصدی را در استان جشن می‌گیریم و صداوسیما در کنار بالا بردن کمی و کیفی برنامه‌ها باید مطالبات مردم را بیان کند و یک ارتباط دو سویه برقرار شود، خاطرنشان کرد: صداوسیما در ایجاد وحدت و همدلی نقش کلیدی دارد چرا که دشمنان نظام و انقلاب تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا در جامعه ایجاد یأس کنند که به لطف خدا این نقشه و توطئه تا کنون به ثمر ننشسته است.

شاهرخی اظهار کرد: باید برای مقابله با این حجم از توطئه تمام تلاش خود را به کار ببندیم و امید را در بین آحاد جامعه تزریق کنیم چرا که دشمن به دنبال آن است تا دولت و مسئولان را ناکارآمد جلوه دهد پس باید نقاط قوت و ضعف را به درستی بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اقدامات مهمی صورت گرفته اما دشمن به دنبال پمپاژ اخبار کذب و ایجاد یأس در جامعه است، تصریح کرد: صداوسیما می‌تواند خدمات دولت را بیان کند، هر چند باید کاستی‌ها در کنار اقدامات گفته شود و این فرهنگ را در جامعه نهادینه سازیم.

شاهرخی با اشاره به اینکه گاهی در بیان واقعیت کوتاهی می‌کنیم اما در بیان و نشان دادن کوتاهی‌ها ید طولایی داریم، تأکید کرد: هر چیزی اندازه‌ای دارد، باید امید را به جامعه تزریق کنیم تا با رفع مشکلات شاهد بالندگی کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در صداوسیمای مرکز همدان اقدامات خوبی صورت گرفته اما امکانات آن مربوط به دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ است، خاطرنشان کرد: این سازمان نیاز به حمایت و توجه دارد و به لحاظ کمی و کیفی باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرد و بر اساس سیاست اصولی همه افراد را زیر پوشش قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.