خبرگزاری الشرق الاوسط، ریاض المالکی افزود: فلسطین تلاش می کند تا طرفی غیر از آمریکا میانجیگر گفت و گوی صلح باشد.

وی با بیان اینکه فلسطینی ها آماده گفت و گوی مستقیم با اسرائیل در یک میدان بی طرف مانند مسکو یا سوچی است، اضافه کرد: تشکیلات خودگردان فلسطینی طی گفت و گو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تمایل خود را در این خصوص ابراز داشته است.

المالکی گفت: طرف فلسطینی تمایل واقعی روسیه برای از سرگیری مذاکرات صلح را لمس کرده اما ما همچنان تاکید داریم که از سرگیری این مذاکرات منوط به بی طرفانه بودن آن براساس اصول ثابت فلسطینی است.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: به زودی طرح فلسطینی که در بردارنده افکار جدید است برای جامعه جهانی اعلام خواهد شد.

پیش تر کمیته مرکزی جنبش فتح از جامعه جهانی خواسته بود با توجه به ناکامی آمریکا در نقش میانجیگر برای پیش برد روند سیاسی صلح، مکانیزم جدیدی براساس اصول صحیح برای روند سیاسی صلح در آینده وضع کند.

محمود عباس ۲۴ دی ماه ۹۶ در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را به منزله پایان قرارداد سال ۱۹۹۳ اسلو (۱۳۷۲) خوانده و گفته بود: طرح آمریکایی برای پیشبرد مذاکرات سازش که ترامپ آن را «معامله قرن» خوانده «سیلی قرن» به فلسطینیان است.

این اظهارات خشم مقام های واشنگتن را برانگیخت، به گونه ای که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با ابراز خشم از اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان مدعی شد، عباس به رئیس جمهوری آمریکا اهانت کرده و میانجیگری واشنگتن در روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها را نپذیرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.