بحران یمن که از سال ۲۰۱۵ میلادی به دنبال استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری موقت یمن و پناه بردن به عربستان آغاز شد، همچنان ادامه دارد و جان میلیون ها انسان تهدید، میلیون ها انسان آواره و بی خانمان و هزاران کودک و شهروند عادی کشته شده اند.

بر اساس جنایاتی که ائتلاف سعودی در یمن مرتکب شد، نام رژیم کودک کش بر آن نهاده شد اما این رژیم با استفاده از ابزار تهدید مالی سازمان ملل، توانست نام خود را از این فهرست سیاه و شوم خارج کند.

این ائتلاف که تجهیزات و تسلیحات خود را از قراردادهای میلیارد دلاری با آمریکا و انگلیس تامین می کند، اکنون به کارگروه کارشناسی یمن وابسته با سازمان ملل متحد متوسل شده و پس از شلیک چند موشک از یمن به سمت ریاض، آن هم به دنبال ارتکاب جنایات فراوان انسانی به خصوص در انسداد تمامی گذرگاه های یمن و جلوگیری از هرگونه دسترسی به غذا، خدمات بهداشتی و کمک های ضروری انسان دوستانه، می کوشد در نمایشنامه ای که آمریکا آن را کارگردانی می کند، محکومیتی برای ایران بگیرد.

اتهامی که کارگروه کارشناسی یمن تنها با دو سفر به عربستان سعودی و دیدن خبرهای نادرست رسانه های وابسته، نتیجه گیری کرده است ایران منشا موشک شلیک شده حوثی ها به ریاض بوده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم که راهبرد خود را جایگزینی نام ایران در شورای امنیت به جای درگیری های سرزمین های اشغالی تعریف کرده است، اقدامی پیش دستانه را برگزید و با به نمایش درآوردن لاشه یک موشک که ادعا می کرد توسط سعودی ها به آمریکا تحویل داده شده است، اذهان عمومی را به این سمت سوق داد که این موشک متعلق به ایران است.

در آستانه انتشار گزارش کمیته کارشناسی یمن، نیکی هیلی اعضای شورای امنیت را به واشنگتن دعوت کرد و با ترتیب دادن ضیافت ناهار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همچنین نمایش لاشه موشک مورد ادعا، در صدد القای این فرضیه به اعضای شورا برآمد که این موشک قطعا ایرانی است و پس از قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مبنی بر تحریم ارسال هرنوع تجهیزات نظامی به یمن، به این کشور فرستاده شده و در اختیار حوثی ها قرار گرفته است.

نماینده انگلیس هم که کشورش قراردادهای خوبی را با شیوخ خلیج فارس منعقد کرده است، پیشگام تهیه قطعنامه ای شد که در آن با استناد به گزارش کارگروه کارشناسی یمن، ایران را به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت محکوم کند و همزمان بکوشد تا در راستای راضی کردن ترامپ، آن را به قطعنامه ۲۲۳۱ گره بزند.

این در حالی است که انگلیس در قطعنامه پیشنهادی خود به هیچ وجه به جنایات رژیم سعودی در یمن و قراردادن این کشور در معرض بزرگترین قحطی تاریخ و بحران انسانی، اشاره ای نکرده است.

سوال جدی پیش روی انگلیس و کشورهایی که خواهان تصویب چنین قطعنامه ای هستند، این است که با این اقدام چه کمکی به حل بحران یمن خواهند کرد؟ آیا انگلیس نمی توانست از فرصت حضور معاون وزیر خارجه ایران در آن کشور و همچنین مذاکره ای که چهار کشور اروپایی با نماینده ایران در مونیخ درباره یمن داشتند، استفاده کند و بحران یمن را در مسیر حل آن قرار دهد؟

اینجاست که اهداف سیاسی و غیر انسان دوستانه طراحان چنین قطعنامه هایی هویدا شده و البته کشورهای دیگر هم نسبت به این اهداف آگاهی دارند.

از این رو، فدراسیون روسیه قطعنامه ای پیشنهاد داد تا فقط نسبت به تمدید رژیم تحریم ها و ادامه ماموریت کارگروه کارشناسی یمن تصمیم گیری شود.

این قطعنامه برای کشورهای غربی به خصوص آمریکا و انگلیس به هیچ وجه خوشایند نبود و بر خلاف ادعای جاناتان آلن معاون نماینده انگلیس که صبح دوشنبه به وقت محلی و پیش از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت که امیدوار است قطعنامه پیشنهادی وی رای بیاورد، نشست شورای امنیت همچنان تشکیل نشده و انتظار می رود در ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی برگزار شود.

اگرچه در دو روز گذشته انگلیس قطعنامه اولیه خود را تعدیل کرد و محکومیت ایران را به ابراز نگرانی تغییر داد اما این تغییر نیز مورد پذیرش اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه قرار نگرفته است.

حال باید منتظر ماند که آیا نشست شورای امنیت در ساعت ۱۵ به وقت محلی برگزار خواهد شد و اگر برگزار شود متن قطعنامه پیشنهادی چه خواهد بود.

در صورتی که تا ساعت ۲۴ امروز این شورا نتواند به نتیجه ای برسد، فعالیت کارگروه یمن فاقد اعتبار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.