ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی در پی مذاکرات با الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان گفت که این کشور بالکان در مسیر صحیح قرار دارد اما اتحادیه اروپا نمی‌تواند هر عضو جدیدی را بدون حل شدن مسائل ارضی بپذیرد.

 

 یونکر افزود: صربستان تاکنون بخش چشمگیری از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا را طی کرده است اما شماری از مشکلات هنوز حل نشده و باید راه حلی برای ‌آنها یافت. همچنین لزوم اصلاحات قضایی و ارتقای اجرای قوانین پیش از آنکه صربستان و سایرین بتوانند به اتحادیه اروپا ملحق شوند، حس می‌شود.

 

یونکر در جریان سفر به کشورهای غرب بالکان که مایل به پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، آن هم در شرایطی که روسیه به دنبال تقویت نفوذش در این منطقه خصوصا در صربستان است، به بلگراد رفت. این سفر همچنین پس از آن انجام شد که اتحادیه اروپا پیش نویس یک استراتژی توسعه جدید را تدوین کرد که طبق آن صربستان و مونته نگرو می‌توانند در ۲۰۲۵ به این بلوک ملحق شوند.  

 

ووجیچ گفت او بر سازش با کوزوو تاکید دارد. کوزوو که عمدتا ساکنان اقلیت آلبانیایی دارد، در ۲۰۰۸ پس از جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ اعلام استقلال کرد اما بلگراد آن را به رسمیت نشناخت.

 

ووجیچ گفت: ما به یک سازش نیاز داریم یا باید همچنان به زندگی در گذشته ادامه دهیم.

 

یونکر گفت اتحادیه اروپا به دنبال یک توافق "الزام‌آور" میان صربستان و کوزوو است اما چشم انداز چنین توافقی به این دو کشور بستگی دارد. اتحادیه اروپا به مذاکرات عادی سازی روابط میان این دو کشور کمک می‌کند.

 

یونکر پیش از این، به مقدونیه و آلبانی هم سفر کرد. او پیش از سفر به کوزوو و بوسنی به مونته نگرو هم می‌رود. سفر او با یک نشست اتحادیه اروپا با رهبران منطقه‌ای در صوفیه، بلغارستان در اول مارس به پایان می‌رسد.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.