شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در آیین اختتامیه ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در سالن همایش های دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این مطلب افزود: این مسابقات زمینه، تمرین و مقدمه ای برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی است.

 

وی ادامه داد: در جوامع و دنیای رو به تغییر امروز چاره ای جز بررسی مسایل به صورت علمی و ارایه راهکارهای مناسب با واقعیت های جامعه نیست و این مسابقات فرصتی برای یادگیری در ابعاد مختلف از جمله یادگیری برای مداراکردن، دگرپذیری، تحمل نظرات مخالف، احترام به حقوق شهروندی و عقلانیت اجتماعی است که این مولفه ها مرحله نهایی توسعه را تشکیل می دهند.

مولاوردی تاکید کرد: حاکمیت این وضعیت به معنای مواجهه با یک کشور توسعه یافته است و در تقسیم بندی هایی که برای مراحل توسعه انجام می شود، اولین مرحله، مدرن سازی سرمایه های فرهنگی است.

 

**اخلاق و گفتگو؛ گمشده جامعه امروز

وی همچنین مقدمات این مهم را مدرن سازی سرمایه های اجتماعی ، افزایش مشارکت زنان، سمن ها و احزاب و تقویت جامعه مدنی دانست و افزود: تمرین گفتگو و مناظرات اخلاقی از جمله محورها و اهداف این مسابقات است چون به نظر می رسد اخلاق در کنار گفتگو گم شده جامعه امروز ماست.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور افزود:باید به شیوه های رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو، تقویت روحیه حق جویی و حقیفت طلبی و نهادینه سازی قواعد گفتگو که بسیار مهم است، بیندیشیم تا زمینه ساز شکل گیری تفکر خلاق و نقاد باشد که یکی از تاکیدات مهم امروز بویژه مورد تاکید در سنین پایه است.

 

مولاوردی با ابراز امیدواری آغاز این مناظرات از سنین پایین تر افزود: تفکر انتقادی به عنوان یک کتاب درسی در آموزش و پرورش تدوین شده که امید است بتواند نظام آموزشی ما را از معلم محوری کنونی خارج و باب گفتگو را باز و مهارت شنیدن را تقویت کند، زیرا این مساله بسیار در شکل گیری شخصیت کودکان به عنوان آینده سازان کشور که قرار است زمام امور را بدست گیرند، بسیار موثر و فرایند آن زمانبر است.

 

وی تقویت روحیه پرسشگری را در بحث شهروندی بسیار مهم دانست و تاکید کرد: دانشگاه ها محور و موتور محرکه تحولات اجتماعی در تمام جوامع محسوب می شوند و شروع این اقدامات و حرکات از دانشگاه ها طبیعی است.

 

وی به سابقه روش مناظره به جای درگیری، سرکوب و بگیر و ببند در مکتب رضوی اشاره و ابراز امیدواری کرد: باید بتوان بسترهای لازم را در جامعه فراهم کرد تا ویژگی های این فرهنگ را شناخته و در جامعه امروز و با وضعیت شاخص امید به زندگی کنونی ترویج دهیم.

 

**شفافیت مهم ترین ابزار برای پیشگیری فساد است

دستیار ویژه رئیس جمهور با اشاره به موضوع برخی مناظرات دانشجویی در مورد شفافیت اقتصادی گفت: شفافیت یکی از اصول حکمرانی خوب است و مهم ترین ابزار برای پیشگیری از فساد شفافیت است و اقتضای آن این است که مردم و شهروندان به طور مرتب، به هنگام و بدون تاخیر به نحو اطمینان بخشی در جریان این امور قرار بگیرند که کدام نهاد، کدام مدیران و به استناد کدام مقررات امور جامعه را در بخش تحت مدیریت خود اداره می کنند و خروجی های آنان چیست و به کجا انجامیده است.

 

مولاوردی افزود: این خلاصه شفافیتی است که باید اتفاق بیفتد، هرچند کافی نیست زمانی این شفاف سازی انجام گیرد که یکی از ذی نفعان این درخواست را داشته باشد، بلکه باید روال و روند کلی حاکم بر اداره امور جامعه به این سمت باشد که اطلاعات و گزارش های روشن و قابل فهم برای عموم جامعه منتشر و در دسترس همگان قرار گیرد که اینجا رسانه های آزاد و مستقل می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

 

**مهرهای محرمانه بر بسیاری اطلاعات؛ بدون الزام

وی خاطر نشان کرد: نقطه مقابل این موضوع پنهان کاری است که از آن به عنوان اسرارگویی یاد می شود که در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد در بسیاری از جوامع رواج دارد و بویژه در سیاست به شرایطی اطلاق می شود که حاکمان و متولیان امور مردم را نامحرم می پندارند و رفتارهایی را به تدریج شکل می دهند که مردم را صالح بر این نمی دانند که در جریان امور حاکم قرار بگیرند. 

مولاوردی گفت: نمونه آن را در جامعه شاهدیم، مهرهای محرمانه ای که بر بسیاری از اطلاعات زده می شود که لزومی برای آن دیده نمی شود. 

 

**بخشی از ابتکارات دولت یازدهم و دوازدهم در راستای شفاف سازی 

دستیار ویژه رئیس جمهور به اقدامات دولت در مورد شفاف سازی اشاره کرد و گفت: 'لایحه شفافیت اقتصادی و مدیریت تعارض منافع' در دستور کار کمیسیون لوایح دولت و از ابزارهای مهم شفاف سازی است و معاونت حقوقی رییس جمهور در راستای حقوق شهروندی آن را تدوین کرده است. 

 

مولاوردی افزود: همچنین مقدمات اجرایی قانون 'انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات' بعد از سال ها انتظار برای تصویب، در دولت یازدهم تدوین شد و از 500 سازمان و دستگاه دولتی یکصد دستگاه در سامانه وزارت ارشاد پاسخگویی مناسب داشته اند. 

 

وی گفت: همچنین وزرات امور اقتصادی و دارایی و خزانه ملزم شدند اطلاعات مربوط به اعتبارات و تخصیص آن به همه دستگاه ها را شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند و دستگاه ها نیز اعتبارت هزینه کرد را اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند که سامانه طراحی شده از سال 97 قابل دسترسی خواهد بود.

 

وی گفت: اصلاح و دایمی کردن قانون آزمایشی سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نیز که سال 90 تصویب و دو دوره تمدید شد، در حال تبدیل به قانون دایمی است.

 

مولاوردی افزود: تلاش می شود تمام لوایح و پیشنهادات دستگاه ها و وزارتخانه ها قبل از طرح در سامانه ای به اطلاع عموم رسیده و با نظرات دریافتی تکمیل شود. 

 

**جایگاه نامناسب کشور در کنترل فساد/از نظر شاخص های بین المللی رتبه ۱۳۰ ایران بین ۱۸۰ کشور

وی افزود: متاسفانه در جایگاه شفافیت و کنترل فساد جایگاه مناسبی نداریم و از نظر شاخص های بین المللی از 180 کشور از جایگاه 130 برخورداریم و به رغم بهبودی اندک در دو سال گذشته نتوانسته ایم جایگاه خود را ارتقا دهیم، هرچند بیشتر کشورها توفیق چندانی در این زمینه نداشته اند.

 

وی تاکید کرد: کشورهای که از فعالیت سمن ها و نهادهای مدنی گسترده تری برخوردارند، کمتر شاهد بروز و ظهور اینگونه فسادها هستند و طبق بررسی ها 40 درصد تخلفات در این حوزه توسط مردم افشا می شود و اولین روش کشف فساد گزارشات مردمی است.

 

مولاوردی ابراز امیدواری کرد: فعالیت ها در راستای حقوق شهروندی که به عنوان یک ظرفیت امیدزا و تحمل زا در چارچوب مبازرات آزادیخواهانه و عدالت طلبانه ملت ایران ایجاد شده، زمینه را برای تحقق این مطالبات فراهم کند.

 

وی هم افزایی بین قوا و همدلی و وحدت را از الزامات تحقق این مطالبات برشمرد و گفت: یکی از این الزامات گفتگوی ملی و جمعی است که یکی از گمشده های اصلی جامعه ماست و در این مسیر دست یاری و همکاری خود را به سوی دانشگاه و جهاد دانشگاهی دراز می کنیم تا به کمک آنها قدم های جدی و امیدبخشی در این مسیر برداشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.