آدمیرال مایکل راجرز که ریاست جدید آژانس امنیت ملی آمریکا و فرماندهی سایبری این کشور را برعهده دارد، گفت: ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که علیه روسیه همانند خودش رفتار کنیم و دست به اقدامی تلافی جویانه بزنیم.

 

آژانس امنیت ملی، اصلی‌ترین آژانس جاسوسی و شنود الکترونیکی آمریکا محسوب می‌شود و فرماندهی سایبری نیز یک نهاد نظامی است که به مبارزات آنلاین رسیدگی می‌کند.

 

راجرز در جلسه کمیته اطلاعات سنا در پاسخ به این سوال که آیا دستوراتی را از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام اقدامی تلافی جویانه علیه مداخله مسکو دریافت کرده است یا خیر، گفت: نه هنوز دستوری در این رابطه دریافت نکرده‌ام‌.

 

وی اذعان کرد: روس‌ها بهای کافی را برای مداخله‌شان پرداخت نکرده‌اند تا سبب شود که رفتار خود را تغییر دهند. در حقیقت واکنش آمریکا به مداخله روسیه در انتخابات به اندازه کافی قوی نبوده تا باعث جلوگیری از فعالیت‌های آتی مسکو شود.

 

راجرز افزود: پیش از آنکه جامعه اطلاعات آمریکا و ارتش بتوانند عملیات تهاجمی آنلاینی را علیه روس‌ها انجام دهند، دستور ترامپ لازم است. براساس آنچه که در جریان تحقیقات و گزارشات فرماندهی سایبری متوجه شده‌ام، معتقدم که اگر روال کنونی را تغییر ندهیم این اقدامات ادامه خواهند داشت و رویدادهایی مشابه آنچه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت، رخ خواهد داد.

 

راجرز تاکید کرد: آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری می‌توانند اقداماتی را برای دفع مهاجمان انجام دهند. من اقداماتی را برای واکنش به این تهدید اتخاذ کرده‌ام اما نه دونالد ترامپ و نه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به من اختیارات بیشتری برای مقابله با تلاش‌های روسیه برای پاشیدن بذر نفاق و تفرقه در آمریکا نداده‌اند.

 

آدمیرال راجرز تصریح کرد: هرگز به من دستور ویژه‌ای برای انجام اقدامات ویژه خارج از حوزه اختیاراتم داده نشده است. من تمامی این اقدامات را در حوزه اختیاراتم انجام داده‌ام و تلاش کرده‌ام تا یک فرمانده فعال و خوب باشم.

 

وی گفت: به نظر من واکنش‌های تهاجمی‌تر در این رابطه لازم است اما من هیچ سیاستی اتخاذ نکرده‌ام و نمی‌خواهم به رئیس‌جمهور بگویم که چه کاری انجام دهد. به نظر من ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به این نتیجه رسیده که مداخله‌اش بهای سنگینی برایش نداشته و درنتیجه می‌تواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد. بدون شک کارهایی که انجام داده‌ایم کافی نبوده است.

 

راجرز افزود: البته من کاملا با این مساله موافق نیستم که آمریکا در واکنش به این مداخله دست روی دست گذاشته و منتظر مانده است. اگر بخواهیم عادل باشیم، باید بگویم که ما همانند روس‌ها رفتار نکرده‌ایم. من اختیار روزانه برای دفع فعالیت‌های روسیه در منابع‌شان را ندارم. این اختیارات تحت کنترل ترامپ و ماتیس هستند.

 

وی در ادامه گفت: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و اعلام جرم اخیرش علیه روس‌ها تاثیراتی به همراه داشته است اما قطعا این اقدامات رفتار روسیه را تغییر نخواهد داد.

 

این در حالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید درخصوص اظهارات مطرح شده در این جلسه گفت: رئیس‌جمهور لازم نیست کاری انجام دهد. هیچ کس راجرز را از اختیاراتی که دارد منع نمی‌کند.

 

سندرز افزود: رئیس‌جمهور به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از مداخله روسیه است. می‌توانم به شما بگویم که اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع این مساله اتخاذ کرده‌ایم و به دنبال راه‌های دیگر هستیم که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی آنها را نیز اجرا خواهیم کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.