وقتی تفسیرهای غلط از آزادی و توسعه اقتصادی و سیاسی در میان علما، فقها، مراجع دینی و نمایندگان مجلس، چه حوزوی و چه دانشگاهی رایج شد، موانع توسعه اجتماعی و اقتصادی به وجود می اید. این نوع تفکر چه ویژگی هایی دارد:

اول: هر نوع مدل توسعه را مصداق دنیا زدگی و اشرافیت و مادی گرایی تلقی می کند.

دوم: با ایجاد موج کاذب بین مردم و جامعه، آنها را از مسیر توسعه دور می کند.

سوم: با ایجاد جنجال های غیراصولی و غیرمنطقی که در روابط دیپلماتیک ایجاد می کند، جهان را نسبت به ایران و جمهوری اسلامی بدبین می کند.

توسعه آزادی‌های فکری، قلمی و اندیشه و توسعه اقتصادی و سیاسی درگفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفت. امروز باید شاکله این آزادی ها را برای اینده انقلاب و آینده کشور مرور کنیم. چقدر از این آزادی ها وچقدر از این توسعه برای کشور محقق شده است.

به نظر می رسد این آزادی‌ها و توسعه سیاسی و اقتصادی هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است. گرچه پیشرفت‌های زیادی داشتیم اما ایده‌آل گفتمان انقلاب اسلامی حاصل نشده است. باید بپرسیم که مشکل کجاست؟ چرا آزادی های مطلوب انقلاب در نقطه مطلوب خود محقق نشدند؟ به نظرم نوع تفکر بعضی از علما که توسعه اقتصادی و اجتماعی را مصداق دنیازدگی یا مادی گرایی می‌دانند، مانع توسعه پایدارشد. در حالی که ما باید هرچه بیشتر از منابع تولید استفاده می کردیم. آنچه مهم است این است که بی‌عدالتی نباشد؛ وگرنه توسعه باید در سطح کلان کشور برای همه مردم رفاه بیشتر و ثروت بیشتر فراهم کند.

این ها باعث می شود که ما کشور جهان سوم محسوب می شویم. واقعیت این است که در کشور ما تفکرات سیاسی مختلف است. جناح‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و میانه‌رو با افراط و تفریط وجود دارند. این واقعیت است. راه برون رفت از این نوع نگاه های غلط، انسجام ملی با روش گفت وگو و راه حل یابی برای رسیدن به آینده ای توسعه یافته تر خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.