شبکه خبری المیادین گزارش داد، با ورود "حزب اسلامی ترکستان در سوریه" به درگیری‌ها در کنار گروه تحریر الشام برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته، درگیری‌ها میان جبهه آزادی‌بخش سوریه و هیات تحریر الشام (النصره سابق) برای یازدهمین روز متوالی در حومه ادلب و حلب ادامه یافت.

حومه ادلب و حلب شاهد درگیری‌های شدیدی با استفاده از سلاح‌های نیمه سنگین و سنگین و نیز موشک‌های حرارتی برای هدف قرار دادن کاروان‌ها و مراکز تجمع گروه‌های درگیر بود.

ابو محمد الجولانی، رهبر هیات تحریر الشام پس از توافق با حزب ترکستان اسلامی در سوریه که جزئیات آن افشا نشده، از این حزب برای انجام ضد حمله‌ای علیه جبهه آزادی‌بخش سوریه کمک گرفت. النصره در کنار این حزب توانست ده‌ها منطقه‌ای که چند روز قبل در حومه ادلب و حلب از دست داده بود را بازپس بگیرد.

برخی فعالان گزارش دادند، الجولانی دستور آزادی تمامی اعضای داعش به شرط حضور آنها در دوره‌های آموزش مذهبی و مشارکت در عملیات مقابله با حملات گروه‌های شورشی دیگر جهت جبران تلفات انسانی را صادر کرده است.

این گروه‌ها برای اولین بار در حملات خود از موشک‌های حرارتی استفاده کرده و حملات با استفاده از خودروهای زرهی و توپخانه سنگین خود را افزایش داده و به این ترتیب تلفات انسانی آنها افزایش یافت و تعداد غیرنظامیان کشته شده در این حملات به ۵۰ تن از جمله تعدادی زن و کودک رسید.

برخی فعالان فاش کردند، تعداد کشته‌ها در میان این گروه‌ها از ۸۰۰ تن فراتر رفته و صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند، علاوه بر این ۱۰۰ خودروی زرهی و تجهیزات نظامی این گروه‌ها به شکل کامل نابود شده و برخی دیگر از آنها خسارت دیده‌اند.

شدیدترین درگیری‌ها در حومه غربی حلب به سمت "دارة عزة" متمرکز بوده و هیات تحریر الشام با کمک حزب ترکستان اسلامی در سوریه تلاش می‌کند بر دارة عزة کنترل یابد. روستاهای جبل الزاویه نیز شاهد درگیر میان هیات تحریر الشام و گردان صقور الشام هستند.

به گفته برخی فعالان، ده‌ها غیرنظامی در نتیجه حملات متقابل هیات تحریر الشام و گردان صقور الشام که کنترل بیشتر روستاهای جبل الزاویه را در دست دارند، زخمی شدند.

صقور الشام به پیشروی خود به سمت بزرگترین پایگاه هیات تحریر الشام در جبل الزاویه در شهرک "کنصفره" ادامه می‌دهند، این در حالیست که در خیابان‌های شهرک "کفرنبل" در جنوب ادلب درگیری‌های شدیدی وجود دارند و در این درگیری‌ها تعدادی غیرنظامی از جمله تعدادی زن و کودک زخمی شدند.

در صفحات متعلق به گروه‌های درگیر در پایگاه‌های اجتماعی اخبار متعدد و متناقضی منتشر شده و این گروه‌ها یکدیگر را به ترور و حمله با استفاده از سلاح‌های سنگین متهم می‌کنند، همچنین اخباری از کنترل طرف‌های مختلف بر مناطقی در آن واحد با هدف افزایش روحیه نیروهای هر دو طرف منتشر شده‌اند.

عبدالله المحیسنی، شیخ وهابی سعودی در حساب کاربری خود در تلگرام از تشکیل دوباره گروهی به ریاست خود و انتصاب مصلح العلیانی، برای معاونی‌اش شامل شبه نظامیان عربستانی که از درگیری‌های داخلی میان گروه‌ها خارج شده‌ بودند، خبر داد.

فعالان در فیس‌بوک اعلام کردند، تعدادی افراد مسلح عربستانی الاصل از تشکیل تشکیلات نظامی به نام "تجمع الاباة" (تجمع کسانی که ذلت نمی‌پذیرند) به سرکردگی مفتی سابق النصره خبردادند.

پیشتر برخی فعالان از تشکیل یک گروه جدید دیگر که هنوز رسما اعلام نشده با عنوان "نگهبانان دین" خبر دادند، این گروه شامل اعضایی از گروه‌های جیش الملاحم، جیش الساحل، جیش البادیة، گردان کابل و جند الشریعة وابسته به تشکیلات القاعده بوده و رهبری آن را ابو همام الشامی، ابو جلیبیب طوباس،‌ ابو خدیجه الاردنی، سامی العریدی، ابو القسام و ابو عبد الرحمان المکی بر عهده دارند و بیشتر آنها پیش از این توسط الجولانی بازداشت شده و سپس آزاد شده بودند.

همچنین در اخباری که حکایت از افزایش شدت درگیری‌ها در ادلب دارد، آمده است، ابو محمد الجولانی مقر اقامت خود را در منطقه حارم در حومه ادلب ترک کرده و به حومه شمالی لاذقیه گریخته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.