خبرگزاری فرانسه گزارش داد، کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا که اکنون در تبعید به سر می برد، در مصاحبه‌ای با روزنامه ملی گرای "ال پونت آووی" کاتالونیا گفت: اگر انتخابات جدیدی برگزار شود، تراژدی نیست البته این اولویت نیست و هیچکس هم به آن تمایلی ندارد.

پوجدمون که در پی اعلام استقلال یک جانبه از سوی پارلمان کاتالونیا در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ به بلژیک گریخته، در صورت بازگشت به اسپانیا به دلیل نقش داشتن در اقدام جدایی طلبی کاتالونیا دستگیر می‌شود.

از آنجاکه وی هیچ قدرت و اختیاری ندارد که خودش خواستار برگزاری انتخابات شود و حتی به صورت رسمی از تلاشش برای انتخاب مجدد به عنوان رهبری کاتالونیا کنار کشید، خوردی سانچز از رهبران جدایی طلب را کاندید کرده است.

اما سانچز به دلیل حبس به اتهام تحریک مردم در بحران جدایی کاتالونیا از اسپانیا فرصتی کم برای به دست گرفتن این سمت دارد.

روز جمعه، دادگاه عالی اسپانیا درخواست وی را برای ‌آزادی از زندان برای حضور در جلسه روز دوشنبه پارلمانی کاتالونیا رد کرد؛ در این جلسه قرار بود وی به صورت رسمی به عنوان رهبر کاتالونیا منصوب شود.

راجر تورنت، رئیس پارلمان منطقه ای کاتالونیا در توئیت خود نوشت، انتصاب روز دوشنبه از سوی مجمع کاتالونیا به تعویق افتاد.

پوجدمون نیز گفت: اگر انتخابات داشته باشیم، دلیلش بی مسئولیتی گسترده مادرید است چون آنها نتایج انتخابات زودهنگام ما را که در ۲۱ دسامبر سال گذشته میلادی در کاتالونیا برگزار شد، نپذیرفتند چون در آن احزاب جدایی طلب بار دیگر موفق شدند اکثریت کرسی‌های پارلمان کاتالونیا را به دست بیاورند. از آنجاکه آنها چنین نتایجی را قبول نداشتند، نمی‌خواهند پارلمان رهبر کاتالونیا را برگزیند. کارهای آنها باعث می‌شود تا انتخابات مجددا برگزار شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، رئیس پارلمان کاتالونیا نیز اعلام کرد که تا زمان اعلام حکم دادگاه اروپایی درباره اینکه آیا سانچز می‌تواند رهبر بعدی این منطقه باشد یا خیر، انتصاب رهبر جدید این منطقه خودمختار به تعویق می‌افتد و زمان جدیدی برای آن هنوز اعلام نشده است.

وکلای سانچز گفته‌اند که روز دوشنبه پرونده موکلشان را به دادگاه اروپایی ارجاع می‌دهند.

این درحالیست که مقام‌های اسپانیا گفته‌اند، هرکسی که با اتهاماتی روبروست و نمی‌تواند در مناظرات و جلسات پارلمانی حضور داشته باشد و در بارسلون رای دهد، نمی‌تواند از سوی پارلمان کاتالونیا انتخاب شود.

هنوز مشخص نیست که آیا سانچز می‌تواند در دور نخست، آرای کافی را برای انتخاب شدن به عنوان رهبر جدید کاتالونیا به دست بیاورد که نیازمند اکثریت قاطع آرا است یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.