این رسانه روسی به نقل از منابع آگاه به مذاکرات روسیه و هند برای تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ اشاره کرد و نوشت: قرارداد تحویل مجموعه پدافند موشکی اس-۴۰۰ بین روسیه و هند احتمالا در جریان سفر نیرمال سیتهاماران وزیر دفاع هند به مسکو امضا خواهد شد. 

در گزارش آمده است: هند به این تسلیحات پدافند موشکی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی چین و پاکستان نیاز دارد. 

روسیه و هند از حدود یک سال پیش بر سر فروش اس-۴۰۰ مذاکره می کردند.

پاییز پارسال رسانه های روسی از بروز اختلاف میان روسیه و هند بر سر قیمت سامانه موشکی اس-۴۰۰ خبر داده بودند. 

در آن زمان شماری از رسانه های روسی از جمله تارنمای ریدوس و اسوابودنایا پرسا نوشتند: مذاکره های روسیه و هند برای فروش اس-۴۰۰ به این کشور به بن بست رسیده است.

این رسانه ها خاطرنشان کردند: توافق اولیه درباره تحویل تسلیحات اس-۴۰۰ به هند در جریان دیدار دو سال پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نارندرا مودی نخست وزیر هند به دست آمد.

در گزارش رسانه ها گفته شد: در حالی که روسیه برای تحویل پنج مجموعه سامانه اس-۴۰۰ ،۵.۵ میلیارد دلار طلب کرده است، هند نمی خواهد بیشتر از ۴.۵ میلیارد دلار بپردازد. 

علاوه بر آن طرف هندی اعلام کرده بود که روس ها هزینه بالایی را برای آموزش پرسنل هندی پیشنهاد کرده اند که غیرقابل قبول است. 

تارنمای ریدوس به نقل از یک مقام وزارت دفاع هند نوشت: هند همچنین خودداری شرکت تسلیحاتی روسی «روس آبارون اکسپورت» برای تحویل فناوری های سه نوع موشک برای استفاده در سامانه اس-۴۰۰ را نمی پذیرد.

مجموعه های پدافند موشکی اس ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-۲۱) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه هستند که قادرند هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار دهند و موشک های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارند. 

مسکو به تازگی این تسلیحات پیشرفته را به چین داده و با ترکیه نیز برای فروش آن قرارداد امضا کرده است.

آمریکا با فروش اس-۴۰۰ روسیه به کشورهای دیگر مخالفت می کند و تهدید به تحریم کشورهای خریدار این تسلیحات کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.