&#۳۹;وانگ فا&#۳۹; گفت: ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از گسترش فعالیت های تروریستی تلاش های زیادی کرده است و همراه با کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه در برقراری آتش‌بس در سوریه نقش شایسته خود را ایفا کرده است.

او گفت: به دنبال رشد سریع اقتصادی و تقویت قدرت جامع چین در جهان، این کشور نیز به نیروی اصلی مبارزه با تروریسم در جهان تبدیل شده است به طوری که چین در میان پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل بیشترین صلح‌بانان را به مناطق مختلف جهان اعزام کرده و فعالانه در همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم در ساز و کارهای چندجانبه جهانی مانند سازمان همکاری شانگهای پرداخته است.

وانگ افزود: ایران به عنوان کشور مهم آسیای غربی و منطقه خاورمیانه که از موقعیت جغرافیایی ویژه برخوردار بوده و با کشورهایی چون عراق و افغانستان که سال هاست دچار نا آرامی بوده و جبهه مبارزه با تروریسم جهانی به شمار می روند همسایه است و این وضعیت باعث شده است ایران از تروریسم به شدت آسیب ببیند.

به گفته وی ایران کمک‌های انسان دوستانه را در اختیار مردم و پناهندگان سوریه گذاشته است این برای برقراری آرامش و حفظ ثبات اجتماعی سوریه سودمند بوده و ایران با این اقدامات از گسترش تروریسم در منطقه و اروپا جلوگیری کرده است.

فانگ افزود: طرح یک کمربند یک جاده مبنی بر ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم و ساخت راه ابریشم آبی در قرن ۲۱، یک طرح بزرگ فرامرزی و جهانی است که از سوی &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۳ میلادی ارایه شد.

این کارشناس افزود: این طرح با هدف برقراری ارتباطات بیشتر بین کشورها و توسعه اقتصادی و تجاری و بهره‌مندی مشترک کشورها از رشد و توسعه، مورد استقبال بسیاری کشورهای جهان از جمله کشورهای خارج از حاشیه مسیر یک کمربند یک جاده قرار گرفته است.

به گفته وی مساله امنیتی یکی از عوامل مهمی است که در اجرای طرح یک کمربند یک جاده و موفقیت آن تاثیرات عمیق و زیادی دارد به طوری که یکی از موضوعات مهم این طرح، برقراری ارتباطات در زمینه‌های مختلف از جمله پیوند تأسیسات زیربنایی و راه‌های کشورها به یکدیگر است بدون امنیت در منطقه، این طرح به موفقیت کامل نخواهد رسید.

وی افزود: برای اجرای موفق این طرح، چین باید با جامعه بین المللی همکاری کند چین از یک طرف، می تواند با اتخاذ تدابیری از خروج و نفوذ تروریست‌ها در داخل سرزمین خود به کشورهای دیگر جلوگیری کند و از سوی دیگر، می تواند با همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران که از موقعیت و جایگاه مهمی در یک کمربند یک جاده برخوردار است به طور مشترک با ترویسم بین المللی مبارزه کند.

فانگ گفت: چین و ایران همچنین می توانند در چارچوب قوانین بین المللی و سازمان‌های منطقه ای و بین المللی، به ویژه سازمان همکاری شانگهای، به همکاری با کشورها در زمینه های مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری دفاعی بپردازند تا یک شبکه کامل و مقتدرانه در این راستا شکل گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.