این دو نفر در پی درگیری با معترضان در مقابل اقامتگاه سفیر ترکیه در واشنگتن توسط پلیس ترکیه به علت ضرب و شتم معترضان بازداشت شده بودند.

این دو محافظ اردوغان با ۶ اتهام محاکمه شده و در نهایت به یک سال و یک روز زندان محکوم شده بودند ولی به علت حسن رفتار در زندان، دو ماه زودتر از مدت حکم خود، از زندان آزاد شدند.

دولت آمریکا، در جریان سفر ۱۶ ماه می سال گذشته پس از درگیری این محافظان با معترضان منتسب به گروه پ.ک.ک، کیفرخواستی را علیه ۱۵ نفر از محافظان شخصی رجب طیب اردوغان صادر کرده بود که دو نفر از آنها حتی به آمریکا سفر نکرده بودند.

یک دادگاه عالی در شهر واشنگتن آمریکا برای ۱۵ نفر از محافظان رئیس جمهوری ترکیه و چهار فرد دیگر به اتهام درگیری و زد و خورد در برابر سفارت ترکیه در ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) در واشنگتن کیفرخواست صادر کرد و بازداشت و محاکمه این محافظان موجب تیره تر شدن روابط بین ترکیه و آمریکا در یک سال گذشته شد.

وزارت امور خارجه ترکیه سال گذشته نسبت به صدور کیفرخواست علیه محافظان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در دادگاه عالی واشنگتن واکنش نشان داد و این اقدام را تاسف بار خوانده و علت درگیری را کوتاهی جدی نیروهای امنیتی آمریکا در محافظت از هیات دیپلماتیک ترکیه عنوان کرد.

پلیس واشنگتن اقدام محافظان اردوغان را &#۳۹;حمله‌ٔ خشن به اعتراضی مسالمت آمیز&#۳۹; توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که واشنگتن نگرانی خود را به جدی ترین شکل ممکن با دولت ترکیه در میان گذاشته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در واکنش به این امر، صدور کیفرخواست علیه محافظانش در شهر واشنگتن آمریکا را یک رسوایی آشکار دانست و با متهم کردن آمریکا به حمایت از کودتاگران و تروریسم، این اقدام را محکوم کرد.

وی این امر را نشان دهنده عدالت آمریکایی و رسوایی آشکار برای حاکمان آن کشور خوانده بود.

روابط ترکیه و آمریکا در پی خودداری واشنگتن از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای ۱۵ جولای ترکیه که ساکن آمریکاست و نیز حمایت دولت آمریکا از گروه های کُردی سوریه در یکسال گذظته به شدت تیره شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.