ساخت و ساز این دیوار بتونی از زمستان سال ۹۶ در جنوب «خط آبی» آغاز شده بود.

خط آبی به مرزی می گویند که در سال ۲۰۰۰ میلادی پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، از سوی سازمان ملل ترسیم شد که به خط عقب نشینی هم معروف است.

مقام های لبنانی این اقدام را تجاوز به تمامیت ارضی خود دانستند و گفتند که بین لبنان و فلسطین اشغالی ۱۳ نقطه مرزی مورد اختلاف وجود دارد و هنوز محدوده مرزهای بین المللی بین دو طرف تعیین نشده است و تا آن زمان رژیم صهیونیستی نباید دست به اقداماتی مثل دیوار حائل بزند.

اما ساخت این دیوار در اواخر بهمن و همزمان با وضعیت آماده باش نیروهای اسرائیلی به دلیل سرنگونی جنگنده اف۱۶ اسرائیلی بوسیله پدافند هوایی ارتش سوریه و احتمال افزایش تنش متوقف شده بود.

اما امروز (یکشنبه) در حالی رژیم صهیونیستی ساخت دیوار بتونی را در مقابل دو شهرک مرزی کفرکلا و العدیسه در جنوب لبنان از سر گرفت که در نقاط مورد نظر لبنان از قرار دادن دیوار خودداری کرد.

چندی پیش لبنان با استناد به نقشه های قدیمی مالکیت برخی از نقاط را به اثبات رسانده بود که رژیم صهیونیستی بار دیگر به مذاکره از طریق یونیفل رو آورد.

رژیم صهیونیستی مدعی است ساخت دیوار بتونی و قرار دادن موانع برای جلوگیری از نفوذ رزمندگان حزب الله به شهرک های صهیونیستی در صورت وقوع هرگونه جنگ است.

اما در اردیبهشت ماه و بهمن ماه سال گذشته دو شهروند لبنانی توانسته بودند تا با عبور از همه موانع به عمق مناطق اشغالی برسند که پس از آن دستگیر و به نیروهای صلح بان سازمان ملل تحویل داده شده بودند.

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان نیز در این باره گفته بود: این اتفاق نشان داد که همه تدابیر اتخاذ شده از سوی اسرائیل در این منطقه بی فایده بوده است، برای همین تصمیم به ساخت دیوار در مرزها گرفته است.

نصرالله همچنین این اقدامات را نشانگر «مرگ رویای اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات» دانسته بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.