صدر اعظم آلمان و پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در دیدار روز سه شنبه در برلین، پروژه خط لوله &#۳۹;نورد استریم ۲&#۳۹; برای انتقال گاز روسیه به اروپا و همچنین اوضاع شرق اوکراین را مورد بررسی قرار دادند .

مرکل گفت، به رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داده که با وجود پروژه خط لوله &#۳۹;نورد استریم -۲&#۳۹; برای انتقال گاز روسیه به شمال اروپا از مسیر دریای بالتیک ، اوکراین همچنان به عنوان مسیر ترانزیت گاز روسیه باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: پروژه نورد استریم -۲ بدون شفافیت و توضیح درباره نقش اوکراین در زمینه ترانزیت گاز ، ممکن نیست.

مرکل با بیان این که در گفت و گو با پوروشنکو به دقت به نگرانی های اوکراین گوش داده است ، افزود: حقیقت این است که ما نمی توانیم اجازه دهیم با اجرای پروژه نورد استریم -۲ ، اوکراین در ارتباط با ترانزیت گاز هیچ اهمیتی نداشته باشد.

پوروشنکو روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه اقتصادی &#۳۹;هندلزبلات&#۳۹; آلمان ابراز نگرانی کرده بود که با اجرای خط لوله گاز جدید از مسیر دریای بالتیک ، موجب محاصره اقتصادی و انرژی اوکراین شود.

آژانس فدرال امور دریایی و منابع آبی آلمان هفته گذشته اجرای پروژه جنجالی احداث خط لوله انتقال گاز &#۳۹;نورد استریم ۲&#۳۹; را تائید کرد و به این ترتیب تمام موانع قانونی برای احداث بخش ۳۱ کیلومتری این خط لوله در منطقه اقتصادی ویژه آلمان از میان برداشته شد. پیش از این نیز مقامات آلمان در ماه ژانویه با احداث بخشی از این خط لوله در آب های سرزمینی این کشور موافقت کرده بودند.

این خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری که قرار است به طور مستقیم گاز روسیه را از مسیر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند، هنوز باید به تائید روسیه، فنلاند، سوئد و دانمارک برسد.

شرکت نورد استریم۲ اعلام کرده است که انتظار دارد مجوزهای لازم در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) صادر شود. خط لوله نورد استریم یک از سال ۲۰۱۱ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این درحالی است که کشورهای شرق اروپا و منطقه بالتیک در خصوص اجرای این پروژه، نظر موافقی با آلمان ندارند و نگرانی و بیم دارند که احداث این خط لوله، موجب نفوذ بیشتر روسیه بر بازار انرژی اروپا شده و درآمدهای اوکراین از محل دریافت حق ترانزیت گاز را نیز قطع کند. آمریکا نیز مدعی شده که این پروژه مورد حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، علاوه بر جنبه اقتصادی، ابزاری سیاسی به شمار می رود.

آلمان به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده گاز روسیه در اروپا، این پروژه را موضوعی اقتصادی مورد حمایت پنج شرکت غربی می داند و مخالفت های ژئوپولیتیک را رد کرده است.

مرکل در کنفرانس خبری با رئیس جمهوری اوکراین در خصوص اوضاع شرق اوکراین نیز گفت: پس از چهار سال مناقشه در شرق اوکراین همچنان آتش بس واقعی وجود ندارد. وی با اعلام این که دوشنبه شب در این خصوص با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صحبت کرده است افزود: ما همچنان در تلاش برای تبادل اسرا و اجرای آتش بس هستیم.

صدر اعظم آلمان با اشاره به طرح آلمان و فرانسه برای آتش بس در شرق اوکراین گفت: ما نمی توانیم دست از تلاش های خود برداریم زیرا این مساله با جان مردم و سربازان ارتباط دارد. آلمان تلاش دارد تا ماموریت صلح بانی سازمان ملل در شرق اوکراین را در در سال جاری میلادی تضمین کند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه پیشین آلمان در این خصوص تاکید کرده بود که ماموریت مسلحانه و نیرومند صلح بانی سازمان ملل در سرتاسر مناطق مورد مناقشه در شرق اوکراین یک راه حل منطقی خواهد بود.

** انتظار رفتار متمدنانه تر روسیه

پترو پوروشنکو نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به برلین اندک زمانی پس از تشکیل دولت جدید ائتلافی در آلمان ، بار دیگر روسیه را متهم کرد که دست داشتن در حوادث شرق اوکراین را پنهان می کند.

وی افزود: کی یف انتظار &#۳۹;رفتار متمدانه تری&#۳۹; از طرف روسیه در اجرای توافق مینسک دارد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از آلمان به علت به رسمیت نشناختن انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه ، و همچنین تقویت روابط تجاری با اوکراین ، تشکر کرد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.