ترزا می نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما در سوریه به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

در این گفت و گو دو طرف توافق کردند که بازدارندگی مقابل حملات شیمیایی آتی در سوریه مساله ای حیاتی است.

ترامپ و می همچنین توافق کردند که به همکاری نزدیک برای «واکنش بین المللی» به آنچه استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در سوریه عنوان شد، ادامه دهند.

کاخ سفید پس از نشست عصر پنجشنبه (به وقت واشنگتن) ترامپ با تیم امنیت ملی خود اعلام کرد که وی هنوز به تصمیم نهایی درباره حمله به سوریه نرسیده و با رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر انگلیس در این باره گفت و گو خواهد کرد.

همچنین پنجشنبه شب کابینه انگلیس با پیوستن این کشور به ائتلاف آمریکا و فرانسه در حمله احتمالی به سوریه موافقت کرد.

در همین پیوند، بشار الجعفری در نیویورک به خبرنگاران گفت: تروریست ها از مدت ها پیش مواد شیمیایی را از لیبی تهیه می کردند و اخیرا تهیه این مواد برای آنها از سوی مراکز اطلاعاتی ترکیه، عربستان، آمریکا و فرانسه تسهیل شده است.

وی افزود: سازمان منع سلاح های شیمیایی به دولت سوریه اطلاع داده است که دو گروه را به سوریه اعزام کرده است که یکی از آنها امروز و دیگری فردا وارد سوریه می شود.

الجعفری گفت: هرگونه تأخیر در ورود تیم سازمان منع سلاح های شیمیایی ناشی از فشار سیاسی بر این سازمان از سوی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه و با هدف جلوگیری از انجام این بازدید، خواهد بود.

تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (۱۸ فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت که در جریان آن ۷۵ تن کشته و ده ها تن مصدوم شدند.

این در حالی است که دولت سوریه، هر گونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.