مایک پمپئو گزینه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای وزارت امور خارجه این کشور در نشست بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: اگر نامزدی او از سوی مجلس سنا تایید شود تقویت توافق هسته ای ایران را در اولویت دستور کار خود قرار خواهد داد.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای وزارت امور خارجه این کشور در نشست بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت اگر نامزدی او از سوی مجلس سنا تایید شود تقویت توافق هسته ای ایران را در اولویت دستور کار خود قرار خواهد داد.

مایک پمپئو در پاسخ به پرسش سناتور بن کاردین، نماینده دموکرات مریلند در مجلس سنا مبنی بر اینکه نظر شما درباره ی خروج یکجانبه ی آمریکا از توافق هسته ای با ایران چیست، گفت: « نمی توانم به این پرسش پاسخ بدهم. می خواهیم رویکرد خود را به این موضوع تشریح کنم. من می خواهم این توافق را اصلاح کنم. هدفم این است و فکر می کنم به بهترین شکل منافع آمریکا را تامین می کند.»

سناتور کاردین گفت توافق را نمی توان تغییر داد و ما داریم به مهلتی نزدیک می شویم که باید اجرای توافق را تایید کنیم. نظر شما چیست؟ آیا اگر نتوانیم اصلاحش کنیم بهتر است از توافقی که ایران به آن پایبند است خارج شویم یا بهتر است در توافق بمانیم؟ بله یا خیر؟

پمپئو پاسخ داد: « با بله یا خیر نمی توان به این پرسش پاسخ داد زیرا فرضی است و ما هنوز به آن نقطه نرسیده ام. هنوز تقریبا یک ماه تا روزی که قرار است رئیس جمهور پایبندی ایران را تایید کند فاصله داریم. تصور کنید داریم به اصلاح توافق نزدیک می شویم، چیزی که رئیس جمهور از وزارت امور خارجه خواسته محقق شود. اگر به این نتیجه برسیم که نمی توانیم این توافق را اصلاح کنیم، این نقص های جدی که شما خودتان مشخص کرده اید، آنگاه رئیس جمهور بهترین مشاوره ها را از جمله از سوی من دریافت خواهد کرد و اگر هیچ شانسی برای اصلاح توافق نداشته باشیم من به رئیس جمهور پیشنهاد خواهم کرد که با هم پیمانان مان همکاری کنیم تا به نتیجه ی بهتری برسیم و توافق بهتری بدست بیاوریم.» 

سناتور جین شاهین، نماینده ی دموکرات نیوهمپشایر در مجلس سنا پرسید آیا فکر می کنید روند بازرسی از پرونده ی تبانی با روسیه که دارد به دست بازپرس ویژه، رابرت مولر انجام می شود سحر و جادوست؟

پمپئو پاسخ داد: « نمی خواهم درباره ی هیچ یک از سه فرآیند بازرسی که در آن شرکت داشته ام اظهار نظر کنم.»

سناتور شاهین پرسید برای من درک این موضوع سخت است که چگونه وزیر امور خارجه ی ما به روسیه سفر می کند آنگاه به کنگره می آید و از چالش ها و تهدیدهایی سخن می گوید که روسیه برای دموکراسی ما به همراه دارد، در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا مواضع متناقضی اتخاذ کرده است؟

پمپئو به این پرسش پاسخ نداد.
نماینده ی دموکرات نیوهمپشایر پرسید در ده سالی که در کنگره نماینده بودید سخنانی بیان کرده اید که ضد مسلمانان توصیف شده است چگونه در جایگاه وزارت امور خارجه می توانید این مواضع را به گونه ای اصلاح کنید که نماینده ی ارزش های آمریکایی باشد و از حقوق بشر دفاع کنید؟

پمپئو گفت اگر به پیشینه ی من نگاه کنید نه تنها در ۱۵ ماه گذشته بلکه هنگامی که صلاحیتم برای مدیریت سازمان سیا بررسی می شد این پرسش ها را پاسخ دادم و در جایگاه مدیر سازمان سیا همه ی کارکنان سازمان را جدای از نژاد و رنگ و هر چیزی دیگری محترم شمرده ام و ارزش قائل شده ام.

سناتور کریس کونز، نماینده ی دلاویر در مجلس سنا پرسید اگر رئیس جمهور بازپرس ویژه رابرت مولر را برکنار کند آیا شما برای نشان دادن و تاکید بر این نکته که ما مردمی قانونمندار هستیم از مقام خود کناره گیری خواهید کرد؟ 

پمپئو پاسخ داد خیر، تلاش خواهم کرد به تعهدات خود عمل کنم زیرا هنگامی که ناآرامی داخلی بالا می گیرد وظیفه ی دیپلمات ارشد بسیار سنگین تر خواهم بود. وزرای پیشین امور خارجه هم چنین کرده اند و براه خود ادامه داده اند.

نزدیک به یک ماه تا مهلت زمانی دوازدهم ماه مه که رئیس جمهور ترامپ قرار است یا آنچه را که او نقص های توافق هسته ای سال 2015 می داند اصلاح کند و یا از آن خارج شود باقی مانده است.

پمپئو حمایت از اغتشاشگران را ترویج دموکراسی می داند

مایک پمپئو نامزد وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر تغییر نظام اسلامی و حمایت از اغتشاشگران در ایران از آن به عنوان نوعی ترویج دموکراسی یاد کرد.

سناتور کین در جلسه استماع سنا از پمپئو پرسید: شما در سال ۲۰۱۶ نوشتید که کنگره باید اقدام کند تا رفتار ایران و در نهایت حکومت ایران را تغییر دهد. من فکر می‌کنم درباره موضوع ایران امروز بسیار صحبت شد. آیا شما فکر می‌کنید تغییر رژیم در کشور دیگر هدف سیاست خارجی پذیرفته شده در آمریکا است؟ اگر شما چنین کاری انجام می‌دهید می‌خواهم بدانم آیا تلاش‌های اولیه شما برای تغییر حکومت هیچ موفقیت‌هایی داشته است؟ همچنین به من توضیح دهید ما چگونه می‌توانیم از تغییر حکومت به عنوان سیاست خارجی بدون ترغیب دیگر کشور‌ها از جمله استفاده دشمنان ما از آن در جهت اهداف خود استقبال کنیم؟

پمپئو گفت: من تلاش می‌کنم به سه یا چهار سئوال پاسخ بدهم. درباره پرسش نخست نظرات خاصی وجود دارد. برخی می‌گویند این کار باید با استفاده از زور انجام شود و نباید به صورت مسالمت آمیز انجام شود.

وی ادعا کرد: من باید درباره این حقیقت صحبت کنم که ما حکومت دینی داریم که (به گفته او) بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است و ما تا حدی می‌توانیم وارد فعالیت‌هایی شویم که موجب آزادی مردم ایران خواهد شد. من به آنچه که این دولت در زمان وقوع تظاهرات در اوایل امسال (دی ماه) و شاید هم پاییز سال گذشته انجام داد، افتخار می‌کنم. من به شیوه‌ای که این دولت (ترامپ) پاسخ داد، افتخار می‌کنم. این دولت به شدت از ایرانی‌ها که خواهان تغییر حکومت دینی و همچنین صریحا خواهان تغییرات اقتصادی شده بودند حمایت کرد. این چیز‌هایی بود که من زمانی درباره این که سیاست آمریکا باید به چه چیزی دست یابد، صحبت می‌کردم، به آن فکر می‌کردم. این نوعی ترویج دموکراسی است و فکر می‌کنم این کاملا برای آمریکا مناسب است.

پمپئو طرفدار وضع تحریم بیشتر علیه روسیه و اصلاح توافقنامه هسته‌ای ایران است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم پاتریشیا زنگرله و لزلی راگتون از واشنگتن نوشت: مایک پمپئو گزینه ترامپ برای هدایت وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ضمن اینکه قول داد در صورت نیاز راهش را از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جدا کند (مواضع متفاوتی از ترامپ اتخاذ کند)، گفت مواضع سختی در برابر روسیه اتخاذ و تلاش خواهد کرد توافق هسته ای با ایران را اصلاح کند.

پمپئو که در حال حاضر ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بر عهده دارد، تنش ها میان واشنگتن و مسکو را ناشی از رفتار نامناسب روسیه دانست و گفت از تحریم های بیشتر آمریکا علیه روسیه حمایت می کند.

پمپئو در جریان جلسه پنج ساعته استماع بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا گفت «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هنوز پیام را به درستی دریافت نکرده است.

وی گفت حضور روسیه در اوکراین و دیگر کشورها باید محدود شود؛ «ما باید در هر منطقه ای و در هر جهتی روسیه را به عقب برانیم. ما باید اطمینان پیدا کنیم ولادیمیر پوتین در آنچه که هدف نهایی خود می پندارد، موفق نشود.»

منتقدان از جمله برخی از جمهوری خواهان، ترامپ را به آسان گرفتن در برابر پوتین متهم کرده اند. ترامپ ضمن رد این موضوع، در روزهای اخیر به شدت از حمایت روسیه از بشار اسد رئیس جمهور سوریه انتقاد کرده و در عین حال خواستار روابط بهتر با پوتین شده است.
شروع جلسه بررسی صلاحیت پمپئو با فریادهای چندین معترض همراه شد که فریاد می زدند «ما پمپئو را نمی خواهیم؛ ما خواهان جنگ بیشتر نیستیم. رئیس سیا دیپلمات نیست».

پمپئو برای انتخاب شدن به حمایت دمکرات ها نیاز دارد چرا که رند پل سناتور جمهوری خواه مخالفت خود را با انتصاب او اعلام کرده است.
بر اساس قوانین سنا امکان رای گیری با حضور تمامی سناتورها با وجود مخالفت کمیته روابط خارجی سنا را می دهد هرچند چنین چیزی در مورد هیچ یک از وزرای امور خارجه آمریکا تاکنون رخ نداده است.

باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت امیدوار است رای گیری در مورد پمپئو تا پیش از بیست و سوم آوریل انجام شود. 
رابرت منندز سناتور ارشد دمکرات ها در این کمیته گفت تصمیم نهایی خود را پس از بررسی شهادت نامه و پاسخ های پمپئو به سئوالات کتبی اعلام خواهد کرد.

منندز گفت شواهد کافی دال بر استقلال عمل پمپئو مشاهده نکرده است.
پمپئو: طرفدار تغییر رژیم در کره‌شمالی نبوده و نیستم

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم دیوید برون‌اِستورم و پاتریشا زنگرله از واشنگتن نوشت:

مایک پمپئو رئیس اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و گزینه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزیر امور خارجه این کشور روز پنجشنبه گفت کره شمالی تا زمانی که قدم هایی برگشت ناپذیر برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای خود برندارد نباید انتظار داشته باشد از گفتگوها با آمریکا منتفع شود.

پمپئو در جلسه استماع بررسی صلاحیتش در مجلس سنا در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است کره شمالی به تعطیلی برنامه هسته ای خود موافقت خواهد کرد یا خیر، گفت تحلیل تاریخی در رابطه با این موضوع خوشبینانه نیست.

وی در عین حال تاکید کرد آمریکا و دیگر کشورها در گفتگوهای پیشین با کره خیلی زود تحریم ها را علیه پیونگ یانگ لغو کردند.
پمپئو گفت «قصد دولت و رئیس جمهور این است این بار چنین کاری نکند تا اطمینان پیدا کنیم قبل از اینکه به آنها پاداش بدهیم، به نتایجی همیشگی و غیرقابل بازگشت رسیده باشیم و امیدواریم به چنین چیزی برسیم. این فهرست بلند بالایی از انتظارات است اما امیدوارم دونالد ترامپ بتواند از طریق یک دیپلماسی منطقی به آن دست یابد.»

ترامپ اعلام کرده است قصد دارد در ماه مه یا اوایل ژوئن با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کند و امیدوار است این گفتگو بتواند به پایان دادن همیشگی به برنامه هسته ای کره شمالی منجر شود که واشنگتن آن را مهمترین تهدید امنیتی علیه خود می داند.

ترامپ روز پنجشنبه گفت مقدمات نشست وی با کیم در حال آماده سازی است و آمریکا با احترام زیادی وارد این گفتگو می شود.
ترامپ همچنین از چین به خاطر تلاش برای حل و فصل بحران مربوط به سلاح های هسته ای کره شمالی با توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا قدردانی کرد و گفت «آنها (چینی ها) در کمک به ما برای حل و فصل این موضوع فوق العاده بوده اند. مقدمات نشست من و کیم جونگ اون در حال آماده سازی است. من فکر می کنم این نشست فوق العاده خواهد بود.»

ترامپ همچنین گفت مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن به خوبی به پیش می رود که با اظهارنظرهای مقام های چینی از زمان تصمیم ترامپ برای وضع تعرفه بر میلیاردها دلار از کالاهای چینی وارداتی به آمریکا، مغایرت دارد؛ 
رئیس جمهور آمریکا گفت «ما به خوبی به پیش می رویم و فکر می کنم به نتایجی عالی می رسیم. خلاص شدن از دست سلاح های هسته ای برای آنها و برای همه خیلی خوب است.»
پمپئو گفت امیدوار است نشست ترامپ و کیم بتواند به ایجاد یک مسیر دیپلماتیک به منظور حل مناقشات میان دو کشور منجر شود ولی در عین حال افزود کسی نباید به این توهم گرفتار شود که می توان در این نشست به توافقی جامع دست یافت.
وی نگرانی ها از اینکه اقدام دولت آمریکا برای اصلاح توافق هسته ای با ایران ممکن است دستیابی به توافق هسته ای را با کره شمالی دشوارتر کند، رد کرد. 
پمپئو مدعی شد، رهبر کره شمالی به منافع خود از جمله اقتصاد کشورش و بقای رژیم حاکم بر آن و نه توافق های تاریخی نگاه خواهد کرد.
پمپئو تاکید کرد هدف نشست کیم و ترامپ ترغیب کره شمالی به برداشتن قدم هایی مثبت است. وی گفت در شرایط نیاز، هیچ گزینه ای از جمله گزینه نظامی را در قبال کره شمالی از روی میز بر نمی دارد.

پمپئو در عین حال تاکید کرد موافق تغییر رژیم در کره شمالی نیست و هیچگاه نیز نبوده است.
کره شمالی سال گذشته پمپئو را به تلاش برای پیشبرد سیاست تغییر رژیم متهم کرد.
پیونگ یانگ همچنین در ماه مه، سیا و سازمان اطلاعات کره جنوبی را به تلاش نافرجام برای ترور کیم در جریان یک رژه نظامی متهم کرد.

جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی ترامپ روز پنجشنبه به صورت جداگانه با چونگ اوی یونگ رئیس شورای امنیت ملی کره جنوبی دیدار کرد. یونگ ماه گذشته سرپرستی هیئتی را در سفر به کره شمالی بر عهده داشت که با کیم جونگ اون دیدار کرد.

بولتون که ماه گذشته به این سمت انتخاب شد، بر خلاف پمپئو در گذشته خواستار تغییر رژیم در کره شمالی شده بود و به همین علت از سوی پیونگ یانگ برای حضور در مذاکرات دو و چندجانبه رد شده است.
جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز در یک جلسه استماع دیگر کنگره گفت هدف، دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای بحران کره شمالی است.
ماتیس در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت «همه به شکلی خوش بینانه امیدوار هستیم در مسیری درست به سوی خلع سلاح در شبه جزیره کره قرار داشته باشیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.