«الکساندر یاکوونکو» در جمع خبرنگاران در لندن با بیان این که حادثه شیمیایی دوما سوریه ساختگی است، عنوان کرد که بازرسان روسیه هیچ اثری از به‌کارگیری سلاح شیمیایی در دوما سوریه نیافتند.

وی با طرح این سؤال که چرا بایستی دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کند درحالی‌که تروریست‌ها از این کشور خارج می‌شوند، گفت: هیچ شواهدی در دست نیست که دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد.

سفیر روسیه یادآور شد که بشار اسد از سوی مردم سوریه انتخاب‌شده و تنها رئیس‌جمهوری مشروع این کشور به شمار می‌رود.

سفارت روسیه نیز صبح امروز بیانیه‌ای را منتشر و در آن تصریح کرد که تصمیم دولت انگلیس برای مشارکت در حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه سوریه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور شواهد کافی درباره حمله شیمیایی دوما در اختیار ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به دعوت دولت سوریه به‌منظور بررسی حادثه شهر دوما ، راهی سوریه شده و فردا وارد این شهر می‌شوند. بر همین اساس این بیانیه هشدار می‌دهد که اقدام نظامی علیه سوریه شواهد موجود درباره ادعای حمله شیمیایی را از بین می‌برد؛ مضاف بر اینکه چنین اقدامی برخلاف موازین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.

سفارت روسیه با اشاره به مشارکت انگلیس در حمله نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ ، یادآور شد که تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس به ‌عمد پارلمان و افکار عمومی را فریب داد.

در پایان این بیانیه بر لزوم جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش‌ها در سوریه شود تأکید شده است.

به گزارش ایرنا، تروریست‌های سوری مدعی شده‌اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (۱۸ فروردین‌ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت که در جریان آن ۷۵ تن کشته و ده‌ها تن مصدوم شدند. این در حالی است که دولت سوریه، هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست‌ها برای جلب‌توجه دانسته است.

روز گذشته اعضای کابینه انگلیس در جلسه‌ای فوق‌العاده، با لزوم دخالت نظامی در سوریه به‌منظور آنچه &#۳۹;مهار استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی&#۳۹; خوانده‌اند، موافقت کردند. در این نشست که دو ساعت به طول انجامید، اعلام شد که دولت بشار اسد &#۳۹;به‌احتمال‌زیاد&#۳۹; مسئول حمله شیمیایی به منطقه دوما بوده است.

ائتلاف توقف جنگ که بزرگ‌ترین نهاد مخالف جنگ در انگلیس به شمار می‌رود قرار است عصر امروز (جمعه) تظاهراتی را در اعلام مخالفت با حمله نظامی علیه سوریه در لندن برگزار کند. در این تظاهرات همچنین طوماری در اعلام مخالفت با جنگ سوریه به دفتر نخست‌وزیر انگلیس تسلیم خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.