رئیس کانون صرافان ایرانیان دیروز(یکشنبه) در گفت و گویی اعلام کرد که برای روشن شدن نقش صرافی ها در سیاست جدید ارزی دولت، بزودی جلسه ای با مسئولان بانک مرکزی برگزار می کنند که این دیدار امروز (دوشنبه) با حضور ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در بانک مرکزی برگزار شد.

سیف در این جلسه با یادآوری اهمیت تجربه صرافان به ویژه در دوره تحریم های بین المللی که راهگشای مبادلات تجاری کشور بوده‌اند، تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا می کند از صرافی ها حمایت کنیم؛ آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بین المللی دارند که راهگشا بوده و هست.

وی خطاب به اعضای هیات مدیره کانون صرافان ایران گفت: متاسفانه امروز صحبت هایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافی ها از فضای اقتصادی کشور را دارد شنیده می شود؛ اطمینان می دهم که هیچکس نمی خواهد صرافی ها را از اقتصاد ایران حذف کند و برعکس معتقدیم صرافی ها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و امروز این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافی ها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافی ها در شرایط کنونی است، افزود: صرافی های مجاز همکاران نظام بانکی اند که مسئولیت های خاصی را در تامین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دوره های مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، اکنون و با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی درخصوص تک نرخی کردن ارز، صرافی ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی همچنین با یادآوری راه اندازی سامانه نیما گفت: هدف سامانه نیما تخصیص «بهینه» منابع ارزی به مصارف ارزی کشور است؛ این سامانه، بازار الکترونیکی و یک فرصت برای صرافان مجازی است که به دنبال فعالیت قانونمند و سالم اند.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی «انتقال ارز و دیگری خرید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی» است.

سیف به دستورالعمل و مقررات ناظر بر فعالیت های صرافی ها اشاره و تصریح کرد: این دستورالعمل یکی از معیارهای اساسی انضباط بخشی به شبکه صرافی های کشور بوده و بانک مرکزی بر پیاده سازی و اجرای کامل آن مصصم است.

وی با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی و تصمیمی که به تک نرخی شدن ارز منجر شد بهترین و کارآمدترین تصمیم در شرایط کنونی بود، گفت: براساس این تصمیم، اقتصاد ایران در مقابل فضاسازی ها و التهابات مصون و نفوذناپذیرخواهد شد و بانک مرکزی نیز اشراف کامل بر فضای بازار را به دست خواهد آورد؛ البته همان طور که گفته شد این قیمت به هیچ وجه تثبیت شده نیست و با واقعیت های اقتصادی و روند متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، اعضای هیات مدیره کانون صرافان ایران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری متقابل با بانک مرکزی در شرایط جدید ارزی، راهکارها و نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.