نخست وزیر ایتالیا با حضور در مجلس نمایندگان و همچنین سنا به موضع این کشور درقبال بحران سوریه اشاره کرد و افزود: ایتالیا یک کشور بی طرف نیست که هرچند وقت، تصمیم به هم صف شدن با ائتلاف آتلانتیک و یا روسیه بگیرد بلکه یک متحد واقعی آمریکاست و این یک تصمیم راهبردی است.

وی مدعی شد: حمله بامداد شنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) آمریکا، فرانسه و انگلیس یک پاسخ با انگیزه، هدفمند و محدود بود که قربانی غیرنظامی نگرفت و این نشان می دهد که حمله با بازیگران حاضر برای جلوگیری از قربانیان غیرنظامی هماهنگ شده بود.

وی افزود: ما نمی توانیم به ۱۰۰ سال پیش و پایان جنگ اول جهانی بازگردیم و استفاده از سلاح شیمیایی را مشروع بدانیم. شهر دوما در سوریه که آخرین سنگر شورشیان بود مورد حمله قرار گرفت که در آن از سلاح شیمیایی استفاده شد و ده ها نفر قربانی و صدها نفر مجروح شدند. ما یقین داریم که اقدام برای بررسی واقعیت و شناخت مسئولین این واقعه به دنبال وتوی روسیه به پیشنهاد شورای امنیت بی نتیجه ماند.

جنتیلونی افزود: من به آنهایی که از خود می پرسند که چرا بشار اسد که درحال پیروز شدن بود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است می گویم که در این ۷ سال جنگ منطق زیادی ندیدم. در این سالها فقط منطق ترور را دیدم. بنابراین از خود نمی پرسم که منطق استفاده از سلاح شیمیایی چیست؟

آمریکا بامداد شنبه به همراه متحدانش انگلیس و فرانسه، اطراف دمشق و حمص را در سوریه هدف حمله نظامی قرار داد که براساس گزارش خبرگزاری سوریه (سانا) تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه «دنحه» در ۲۴ کیلومتری غرب حمص سرنگون شده است.

این حمله درحالی صورت گرفت که بازرسان سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی برای تحقیق در مورد گزارش استفاده از این گونه سلاح های در دوما سوریه، در لبنان بودند و قصد داشتند در همین روز به دمشق در سوریه بروند.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در این حمله ۱۱۰ فروند موشک به خاک این کشور شلیک شده است و خبرگزاری رسمی سوریه نیز اعلام کرد در موشک باران یک پایگاه نظامی در استان حمص سه غیرنظامی زخمی شده اند.

منابع نزدیک به تروریست ها در سوریه مدعی شده بودند هواپیماهای نظامی سوریه، شامگاه شنبه هفته گذشته شهرک دوما را در غوطه شرقی دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار دارند که در جریان آن ۷۵ تن کشته و ده ها تن مصدوم شدند.

این اتهام در شرایطی است که نظامیان سوری در یک قدمی آزادسازی این شهرک قرار داشتند.

گروه تروریستی جیش الاسلام بتازگی با نقض توافق خروج از شهر دوما در استان ریف دمشق، محله های مسکونی پایتخت سوریه را با موشک و خمپاره هدف قرار داد و این موضوع موجب ازسرگیری عملیات نیروهای دولتی شد.

در چنین شرایطی غرب نیز انتقادهای لفظی را علیه نظام سوریه ازسرگرفته و در راستای منافع تروریست ها، اتهامات علیه دمشق را تکرار کرد تا به حمله موشکی این سه کشور به سه منطقه در سوریه انجامید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.