اسفندیار چهاربند در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم ترتیب داده شده بود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، دو اسوه معلمی و همچنین پنج هزار شهید معلم اظهار کرد: در آستانه ۱۲ اردیبهشت قرار داریم و بنا به سنت هر ساله به استقبال از آیین پاسداشت مقام معلم می‌رویم و رویکرد ما در سال جاری موثرتر خواهد بود که جهت گیری اصلی آن پاسخگویی است.

مواجهه آموزش و پرورش با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو در مهر ۹۷

به گفته چهاربند در مهر ۱۳۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، حدود ۱۹ هزار مورد از این کمبود را باید از طریق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاریم. باید به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدرسه بدهیم. یعنی هر ۹۶ دانش آموز یک مربی. این در حالی است که فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم، در حالی که نیاز ما ۱۲۳ هزار مربی است.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد باید دوسال دیگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی بنای یادبود برای آموزش و پرورش بسازیم. بیشترین کمبود را پس از حوزه پرورشی در حوزه ابتدایی داریم.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش آموز عمدتا در مناطق روستایی تهدید دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی محسوب می‌شود گفت: بنابراین احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل وجود دارد. باید با این واقعیت روبرو شویم.

به گفته چهاربند سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند. سال جاری ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر بازنشسته شوند. اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.