آسوشیتدپرس گزارش داد، این تیم امروز (یکشنبه) با برخی از آوارگان از جمله قربانیان تجاوز و شکنجه دیدار خواهد کرد.

این هیات همچنین پس از تکمیل سفر سه روزه خود در بنگلادش در روز دوشنبه به میانمار سفر خواهد کرد.

نمایندگانی از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا و همچنین دو کشور غیر عضو این سازمان به این هیات در شهر ساحلی "کاکس بازار"، جایی که کمپ‌های آوارگان در آنجا مستقر است، پیوسته‌اند.

سیل اخیر خشونت‌ها در میانمار زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان در تاریخ ۲۵ اوت سال گذشته میلادی سری حملاتی را به حدود ۳۰ پایگاه امنیتی و دیگر اهداف ترتیب دادند. در سرکوب متعاقب که از سوی سازمان ملل و مقامات‌ آمریکایی به عنوان "پاکسازی قومی" توصیف شده، نیروهای امنیتی میانمار خانه‌های مسلمانان روهینجا را به آتش کشیده و به تجاوز، کشتار و شکنجه آنها متهم شدند. گمان می‌رود در جریان این سرکوب‌ها هزاران مسلمان روهینجایی کشته‌ شده‌اند.

خورشید آلام، وزیر امور خارجه موقت بنگلادش گفت: سفر این هیات بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که فشار بین‌المللی بر میانمار ادامه دارد تا این اطمینان به دست آید که آوارگانی که به دنبال حفاظت سازمان ملل هستند بازگشتی امن و داوطلبانه به کشورشان خواهند داشت.

وی افزود: این شورا می‌تواند با اعمال فشار بر میانمار و ایجاد شرایطی برای بازگشت فعالانه آوارگان به خانه‌هایشان تغییری در این مسیر به وجود آورد. این شورا از نفوذ لازم برخوردار است.

آلام در ادامه گفت: این هیات شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه به داکا بازمی‌گردند و انتظار می‌رود در روز دوشنبه پیش از سفر به میانمار با شیخ حسنیه، نخست وزیر بنگلادش دیدار کند.

کارن پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: مهمترین موضوع این است که این سازمان که مسئول حفظ صلح امنیت بین‌المللی است در حال حاضر با سفر این هیات می‌تواند به صورت مستقیم و بدون واسطه شرایط موجود را در یکی از وخیم‌ترین موارد نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت ملاحظه کنند.

وی تاکید کرد: اهمیت مشارکت مستقیم این است که پیام بسیار جدی را به میانماری‌ها چه غیرنظامیان و چه مقامات نظامی که مسئول این وضعیت بحرانی و پاکسازی قومی هستند، می‌رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.