رویترز گزارش داد، یک مقام صندوق بین المللی پول گفت، تصمیم ماه گذشته دولت ایران در یکسان سازی نرخ ارز رسمی و بازار آزاد جهت حمایت از ارزش ریال «گامی در مسیر درست است.»

به دلیل نگرانی از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی، ارزش ریال ایران از ماه سپتامبر تاکنون حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

مقامات ایرانی ماه گذشته گفتند، نرخ ارزش را تک نرخی کرده و قیمت هر دلار آمریکا را ۴۲ هزار ریال ارزش گذاری کرده اند. رئیس کل بانک مرکزی ایران هم گفته، نوسان این نرخ محدود و بین ۵ تا ۶ درصد خواهد بود.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول در این خصوص گفت، یکسان سازی «به کاهش تحریف و بهبود رقابت پذیری اقتصاد (ایران) کمک می کند.»

وی افزود: «این اقدام باید با تداوم تعدیل های مالی برای کاهش سطح کسری بودجه، اصلاح سیستم بانکی و به خصوص بانک هایی با مشکلات مختلف مواجه اند و فراهم کردن شرایط رشد بخش خصوصی همراه باشد.»

دونالد ترامپ قرار است تا ۱۲ ماه می در خصوص خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم ها یا ماندن در توافق هسته ای تصمیم گیری نماید.

آزور در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر احتمالی خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران و ارزش پول ملی این کشور گفت: «هرگونه اقدامی در این مسیر به دلیل عدم قطعیتی که این تغییرات به همراه خواهد داشت، موجب افزایش آسیب پذیری (اقتصاد ایران) خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «برای تاب آوری در برابر هرگونه تاثیر منفی ناشی از این سیاست ها، احتیاط و مراقبت بیشتر از نظر مدیریت کلان اقتصادی لازم است و بهترین راه برای این کار سرعت بخشیدن به برخی از اصلاحاتی است که باید انجام گیرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.