روسیا الیوم گزارش داد، دفتر رسانه‌ای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که این لایحه با ۶۴ رأی موافق و ۵۰ رأی مخالف در بررسی اولیه تصویب شد اما برای تبدیل شدن به قانون نیاز به بررسی دوم و سوم دارد.

در بیانیه کنست آمده است: این لایحه اسرائیل را به عنوان "کشور قومی یهودیان" به رسمیت می‌شناسد. یهودیان حق دارند که سرنوشت ملت‌شان را رقم بزنند و این حق انحصاری آنها محسوب می‌شود. قدس پایتخت اسرائیل و زبان عبری زبان رسمی آن است.

طبق این قانون تقویم عبری به عنوان تقویم رسمی دولت شناخته و روز استقلال و اعیاد یهودی تعطیل رسمی اعلام می‌شود.

همچنین خبرگزاری"تایمز آو اسرائیل" گزارش داد: قوانینی که در دستور کار کنست قرار می‌گیرند از جمله عفو یهودیان ارتدکس از خدمت سربازی و به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان "کشور یهودی"، قدرت دیوان عالی را محدود می‌کند و ممکن است که باعث سقوط دولت شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز از مخالفت احمد الطیبی، عضو کنست با این قانون خبر داد.

احمد الطیبی اظهار کرد: این لایحه اساسا شامل دو دسته از شهروندان می‌شود، یعنی دسته‌ای از یهودیان که حق و حقوقی دارند و گروه دیگر که اجازه زندگی داشته اما حق و حقوقی ندارند.

وی افزود: این لایحه فقط روستاهای مسکونی یهودی را تعریف می‌کند، اگر این امر به منزله نژادپرستی نیست پس من نمی‌دانم نژادپرستی به چه معنایی است.

حنین زعبی، نماینده زن عرب‌ زبان در کنست نیز تأکید کرد: تصویب این لایحه به منزله اعتراف کنست به عدم امکان وجود یک کشور یهودی واقعی و دموکرات است.

وی در ادامه گفت: اسرائیل باید انتخاب کند که یهودی باشد یا دموکرات، در حالی که ۷۰ سال است که یهودیت را به جای دموکراسی انتخاب کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.