«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی روز سه‌شنبه (امروز) در گفت‌وگو با یک روزنامه ژاپنی تأکید کرد که ژاپن و کره شمالی باید برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور و مشارکت در صلح و ثبات منطقه، وارد مذاکره شوند.

 مون به روزنامه «یومی‌یوری» گفت: «به طور خاص، فکر می‌کنم که گفت‌وگو میان ژاپن و کره شمالی باید از سرگرفته شود. اگر روابط ژاپن-کره شمالی عادی شود، می‌تواند تا حد زیادی در صلح و امنیت ر منطقه شمال شرق اسیا و فراتر از شبه‌جزیره کره نقش داشته باشد».

 

این مصاحبه در آستانه نشست روز چهارشنبه (فردا) میان مون و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن و «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین در «توکیو»، انجام گرفته است.

 

احتمالاً مسئله کره شمالی در صدر دستورکار این نشست سه‌جانبه قرار خواهد داشت اما یکی از دیپلمات‌های ارشد چین هفته گذشته گفته بود که تمرکز گفت‌وگوها بر روی بحث «پیونگ‌یانگ» نیست.

 

در نشست ماه گذشته مون با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، دو طرف توافق کردند تا در جهت خلع سلاح شبه‌جزیره کره با یکدیگر همکاری کنند. کیم قرار است طی هفته‌های آتی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

 

رئیس‌جمهور کره جنوبی در مصاحبه خود تصریح کرد که تمایل کیم برای «خلع سلاح کامل اتمی»، زمینه را برای نشست میان آمریکا و کره شملای فراهم آورده است اما ادامه داد که باید منتظر بود و دید که آیا گام‌های منسجمی در این مذاکرات برداشته خواهد شد یا خیر.

 

مون ادامه داد که کیم «یک فرد با ذهن بسیار باز و اهل عمل» است و هر دو نفر هدف مشترک خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره را دارند و تصریح کرد: «از هم‌اکنون به بعد، بر اساس اعتماد عمیق دو طرفه، ما گام‌های برجسته‌ای در جهت صلح، رفاه و اتحاد برمی‌داریم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.