نظرسنجی‌های جدید یک شبکه خبری آمریکایی حکایت از این دارند که حدود دو سوم آمریکایی‌ها (شصت و سه درصد)  بر این باورند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نباید از توافق با ایران خارج شود.

 شبکه خبری «سی. ان. ان» روز سه شنبه از انجام نظرسنجی مشترکی با شرکت «اس. اس .آر. اس» گزارش داد و نوشت، تنها «بیست و نه درصد» شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی موافق خروج  از برجام هستند. 

براساس این گزارش، بیشترین موافقان خروج از برجام جمهوریخواهان آمریکا با ۵۱% هستند. ۴۷% محافظه‌کاران نیز موافق خروج ترامپ از برجام بودند.

در بین حامیان حضور آمریکا در برجام ،۶۲% بر این باورند که ایران توافق را نقض کرده و ۱۹% نیز گفتند که ایران توافق را نقض نکرده است.

از دیگر موارد این نظرسنجی این بود که ۳۷% (چهار نفر از هر ۱۰ نفر) روش برخورد ترامپ با ایران را تایید کردند درحالی که ۴۶ % مخالف نحوه برخورد ترامپ با ایران بودند.

%۷۵ شرکت‌کنندگان این نظرسنجی نیز ایران را «تهدید خیلی جدی» یا «تهدید جدی متوسط» نامیدند.

این نظرسنجی مورخ دوم تا پنجم ماه مه برگزار شد و ۱۰۱۵ شرکت کننده بزرگسال با خطوط مختلف تلفنی در  آن شرکت کردند.

سیاستمداران جهان نیز در چند روز گذشته نقطه نظراتی را در زمینه تصمیم ترامپ در ماندن یا خروج از برجام بیان داشتند. 

بر این اساس، «مایکل مک فاول» سفیر سابق آمریکا در روسیه که برای شکل‌گیری  توافق هسته‌ای با ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش‌هایی انجام داد، در گفت‌و‌گوی تلفنی با نشریه «کوارتس» درباره اشتباه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و خروج از برجام، چنین اتفاقی را به نفع روسیه دانست.

وی در این زمینه گفت که این امر باعث می‌شود تا «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عنوان کند که آمریکا «غیر قابل اعتماد» است.

مک‌ فاول در این زمینه اظهار داشت: «خروج آمریکا از برجام برای روسیه خوب می‌شود زیرا آن‌ها همگام با بقیه کشورهای جهان شده و ما،دولت ترامپ و آمریکا، شبیه آدم‌های پرت و بی اطلاع می‌شویم، ما شبیه کشورهای غیر شریک در این توافق بین‌المللی شده درحالی‌که روسیه همانند کشورهای همگام با قوانین و همکاری‌های بین المللی می‌شود.»

دیپلمات سابق آمریکایی ادامه داد: «این مسئله شبیه آنچه‌که در جریان توافق تغییرات اقلیمی در پاریس انجام دادیم، نیست . ما در جریان توافق اقلیمی مبدل به بیگانگان از نظام بین‌المللی شدیم که خود در ایجاد آن نقش داشتیم. فکر نمی‌کنم این مسئله در خدمت منافع ملی آمریکا باشد.»

ترامپ قرار است امشب ساعت ده و سی دقیقه شب به وقت تهران نظر خود را در زمینه سرنوشت برجام بیان کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.