این گزارش به نقل از کمیته آمار وزارت اقتصاد ملی این کشور اعلام کرد که این وزارتخانه از اول ژانویه تا پایان آوریل امسال با ۲۵،۳۹۹ میلیون تن یک افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است که طی چند سال اخیر بی سابقه بوده است.

براساس این گزارش، تولیدات گاز تغلیظ شده این کشور طی این ۴ ماه به ۴،۴۶۲ میلیون تن رسید که با یک کاهش ۱،۶ درصدی مواجه بوده اما تولید گاز طبیعی قزاقستان با ۶،۵ درصد افزایش به ۳۸،۸۳۳ میلیون تن رسید و تولید ذغال سنگ این کشور نیز ۲،۸ درصد افزایش داشت.

این کشور با توجه به گسترش زیرساخت های حمل و نقل و بهبود وضعیت صادرات نفت خود می رود تا به یک صادر کننده بزرگ نفت خام نیز تبدیل شود.

وزارت نفت قزاقستان پیشتر از تصمیم این کشور برای افزایش ظرفیت خط لوله دریای خزر از سالانه ۳۰ میلیون تن به سالانه ۶۷ میلیون تن خبر داده بوده که برخی گزارشات حاکی است این رقم در ابتدای سال جاری از این حد نیز فراتر رفته است.

اسفند ماه سال گذشته بود که ایران و قزاقستان برای تشکیل یک کارگروه تخصصی برای توسعه همکاری های گازی و نفتی مشترک توافق کرده بودند.

قراراست این کار گروه مشترک در آینده نزدیک نشستی را در تهران برگزار و اقداماتی را برای احصاء دقیق زمینه های همکاری نفت و گاز بین دو کشور عملی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.